02 juli 2024

Terugblik op de raadsvergaderingen van 20 en 27 juni 2024

De raad heeft het bestemmingsplan voor de laatste fase van de Rikker goedgekeurd. Dit betekent 200 nieuwe woningen erbij! Vanuit het CDA vroegen wij naar de impact op het verkeer. De wethouder zegde toe dit te monitoren en actie te ondernemen indien dat toch nodig is. Het CDA is blij met de nieuwe woningen. Wij kijken wel uit naar de nieuwe huisvestingsverordening, om woningen ook eerst aan Winterswijkers aan te bieden. Dan weten we zeker dat het gaat zorgen voor doorstroming vanuit bestaande woningen.

Voor het sociaal domein is een startnotitie vastgesteld om een nieuwe visie te maken. Dit is het gedeelte van de zorg dat de gemeente moet regelen. Het CDA wil goede zorg in de nabijheid voor inwoners die dat nodig hebben, maar het ook betaalbaar houden voor de gemeente. Het wordt een opgave, maar wij zijn ervan overtuigd dat dit samen lukt!

Het moratorium uit 2017, het verbod om windturbines te plaatsen in Winterswijk, wordt in 2025 geëvalueerd. Daarvoor stelden we het plan van aanpak vast. Voor de Duitse windmolens heeft de raad een motie aangenomen, om te onderzoeken wat de gemeente kan doen om te voorkomen dat er geen rekening wordt gehouden met ons Nationaal Landschap en natuurgebieden.

Sandra Prinsen, fractievoorzitter CDA Winterswijk