22 september 2017

Terugblik raadsvergadering 14-09-2017

Tijdens de eerste raadsvergadering na de zomervakantie hebben we een goede inhoudelijke discussie met elkaar gehad. In het vragenhalfuurtje heeft het CDA aandacht gevraagd voor belanghebbenden bij een vergunningaanvraag. De aanvrager dient nu de buurt op de hoogte te brengen van zijn plannen en te polsen hoe de buurt erover denkt. Zo kunnen omwonenden beoordelen wat de gevolgen voor hen zijn en kunnen ze eventueel bezwaar maken. Dit voorjaar ging dat met de afsluiting van overwegen, een vergunning voor een zendmast en een vergunning voor een hondenpension mis. Er werd een minimale groep mensen op de hoogte gebracht van de aanvraag, met als gevolg dat mensen zich misleid voelen en in een aantal gevallen uiteindelijk te laat zijn met bezwaar maken. Dit is niet goed voor de onderlinge verhoudingen. Daarom heeft het CDA gevraagd om hier een betere afspraken over te maken, zodat alle belanghebbenden over dergelijke vergunningaanvragen geïnformeerd worden. Het college heeft aangegeven dat ze ermee aan het werk gaat.

Daarnaast is onder andere de subsidieverordening vastgesteld. In het voorstel stond dat er niet standaard verantwoording over de verleende subsidie hoeft te worden afgelegd. Het CDA vindt dat het risico op misbruik van gemeenschapsgeld minimaal moet zijn. Wij hebben daarom een wijzigingsvoorstel ingediend dat er in voorziet dat iedereen die een subsidie van de gemeente krijgt daar in enige mate verantwoording over dient af te leggen. Deze aanpassing werd raadsbreed gesteund.

Wim Elferdink