05 januari 2018

Terugblik Raadsvergadering 21 december

De afgelopen raadsvergadering was om een aantal redenen voor het CDA het voorlopige dieptepunt in de huidige raadsperiode.

In juni 2017 hebben we als raad een besluit genomen over de energievisie met daarin 1) moratorium op windmolens en 2) opdracht aan de Energietafel om een gedragen advies over de Energiemix op te stellen. Tijdens de afgelopen vergadering werd op het allerlaatste moment voor de stemming een amendement ingediend door de PvdA en WB raadsleden om het moratorium in te trekken en windenergie op te nemen in de energiemix. Doordat het amendement op het allerlaatste moment werd ingediend en vooraf niet gedeeld was met collega raadsleden ontliepen de indieners het debat. Het CDA is teleurgesteld dat beide partijen het debat niet aandurfden en de argumenten dus niet konden worden gewisseld.

Doordat er vijf raadsleden (toevallig allen voorstander van moratorium) door ziekte afwezig waren, waren de tegenstanders van het moratorium in de meerderheid. Na het indienen van het amendement werden de zieken direct gebeld en gelukkig waren er drie in staat om te komen. Het was wederom teleurstellend dat zij bij binnenkomst van de raadzaal werden uitgejouwd door voorstanders van het amendement.

Toen het amendement verworpen werd stemden WB en de PvdA tegen de Energiemix. Een klap in het gezicht van meer dan 20(!) Winterswijkse organisaties en deskundigen die een half jaar belangeloos gewerkt hebben aan dit advies.

Als CDA nemen wij de inwoners wel serieus en hebben we ingestemd met het advies van de Energietafel. Wij wensen Winterswijk een goed 2018!