11 december 2017

Terugblik Raadsvergadering 23 november

Tijdens de raadsvergadering van november hebben wij als raad veel tijd besteed aan het zogenaamde ‘beleidskader wonen met zorg’. Het bleek een ingewikkeld onderwerp. Het ging over het ontwikkelen van plekken voor mensen die 24 uur per dag zorg nodig hebben of die zorg dicht in de buurt moeten hebben. De gemeente is niet verantwoordelijk voor de zorgverlening aan deze groep inwoners van Winterswijk. Als iemand op een bepaalde plek een zorginstelling wil ontwikkelen, dan komt de gemeente vaak wel in beeld omdat het bestemmingsplan aangepast moet worden of er moeten meerdere woningen in een gebouw toegestaan worden.

De toegang tot deze vorm van zorg is niet vrij. Als er een heel aantrekkelijk aanbod wordt gedaan, neemt de vraag naar deze vorm van zorg dus ook niet toe. Het is geen vrije markt, maar als het binnen de bestaande regelgeving past staat het iedereen vrij, dus ook een projectontwikkelaar om een locatie te ontwikkelen waar 24-uurszorg geleverd kan gaan worden. Als er van een bepaalde categorie zorg teveel aanbod zou zijn, dan kampen alle instellingen met onderbezetting en is de zorgverlening binnen die instellingen economisch niet rendabel. Het gevolg zal zijn dat de 24-uurszorg op die plekken zal verdwijnen. Je laat de zorginstellingen elkaar kapot concurreren, met als risico dat bepaalde vormen van zorg niet meer aangeboden kunnen worden in Winterswijk. De projectontwikkelaar heeft zijn geld dan binnen, maar als inwoners van Winterswijk lopen we grote risico’s met betrekking tot het gezond houden van de zorginstellingen. Het CDA vindt het goed dat er marktwerking is, maar is wel voorstander van enige regulering zodat we in Winterswijk een goed zorgaanbod kunnen houden.