07 december 2018

Terugblik Raadsvergadering van 29 november

Op de agenda stonden enkele belangrijke onderwerpen voor het CDA.

Allereerst het beoordelingskader wonen met zorg. Zorg voor kwetsbare mensen in onze samenleving is een opdracht die we met elkaar hebben. Het CDA vindt het belangrijk dat deze zorg goed geregeld wordt en niet losgelaten wordt op een verdienmodel.

Het CDA kon zich vinden in het beoordelingskader, maar heeft toch een amendement ingediend om er voor te zorgen dat bij nieuwe initiatieven ook wordt gedacht aan verduurzaming, omdat Winterswijk in 2030 energieneutraal wil zijn. Dit amendement kon op raadsbrede steun rekenen.

De restauratie van de Jacobstoren stond ook op de agenda. De gehele raad is het er over eens dat de restauratie moet plaatsvinden. Waar de raad echter wel moeite mee heeft, is dat de raad hier niet eerder over is geïnformeerd. Ook hebben wij het college opgedragen om in overleg te treden met de Protestantse Gemeente, omdat zij ook nadenken over de toekomst van de Jacobskerk.

Een derde belangrijk onderwerp was de cultuurnota. Als CDA hebben we duidelijk gemaakt dat cultuur belangrijk is voor de Winterswijkse samenleving. Daarom zijn wij er ook voor dat nu weer voorzichtig wordt geïnvesteerd in cultuur na een periode waarin alleen maar is gekort. Waar het CDA echter de aandacht voor heeft gevraagd is waarom de bijdrage aan de zeven Winterswijkse muziekverenigingen niet jaarlijks wordt geïndexeerd. Het CDA was voornemens hiervoor een amendement in te dienen, maar na een toezegging van de wethouder dat hij de mogelijkheden hiervoor serieus gaat onderzoeken hebben wij hier van afgezien.

Wim Wassink

fractievoorzitter