18 juni 2019

We blijven aan de bel trekken!

Wij kregen als CDA-fractie onlangs de opmerking dat we met zoveel moties en amendementen komen sinds wij in de oppositie zitten. Hoe kan dat?

Hiervoor zijn een aantal redenen. De eerste is dat wij ons minder kunnen vinden in het beleid dat momenteel wordt gevoerd. De komende maand wordt dat beleid voor iedereen duidelijk want de kadernota komt er aan. Daarin geeft het college aan wat het beleid is voor de komende jaren wat dat financieel gaat betekenen.

Dat is schrikken voor Winterswijk!

Om hun eigen ambities waar te maken wordt er bikkelhard bezuinigd op voorzieningen die voor de gewone Winterswijkers zo belangrijk zijn. Sportverenigingen moeten huur gaan betalen, Boogie Woogie en de buurtbemiddeling moet het over 2 jaar met heel veel minder doen, de klussendienst en RTV-Slingeland krijgen helemaal geen subsidie meer en Zwembad Jaspers moet het met de helft doen.

Dat kan natuurlijk nooit goed gaan!

Voorzieningen die we met veel zorg hebben opgebouwd gaan we verliezen of het kaartje voor het zwembad wordt zo duur en de contributie voor de sportverenigingen zo hoog dat veel Winterswijkers dit niet meer kunnen betalen.

En daar waar vorige coalities netjes reserves hebben opgebouwd en de schulden verminderd, wordt er nu een gat geslagen in de reserves van 10 miljoen euro! Wat moet dat als we economisch mindere tijden krijgen?

Vindt u het dan raar dat wij met zoveel moties en amendementen komen?

Daar komt bij dat wij als CDA een grote fractie hebben met deskundigen op verschillende terreinen. Dus we kunnen ook veel inhoudelijke vragen stellen als er voorstellen in de raad komen die onvoldoende zijn.

Goede voorstellen steunen wij uiteraard.

Kortom, u mag van ons verwachten dat wij aan de bel blijven trekken, want Winterswijk verdient beter!

Wim Wassink

Fractievoorzitter CDA-Winterswijk