05 oktober 2016

World Café

Bijdrage Raadsrubriek Weekkrant van 4 oktober 2016

Binnen de gemeenteraad groeit het besef dat contacten met onze Duitse buren een belangrijk punt is. Voor samenwerking in de regio, onderwijs, hulpdiensten en met name werk. Binnen de raad is de werkgroep ‘Duitsland’ ingesteld. Zij onderhouden de contacten met onze Duitse buurgemeenten. Er is een Jobhunter, die voor inwoners van Winterswijk in Duitsland aan werkbemiddeling doet. Daarnaast is er een ambtenaar aangesteld voor Duitsland-zaken. Tijdens de samenwerking blijkt dat taal een belangrijke pijler is om elkaar te verstaan en te begrijpen. Ook de kennis van elkaars cultuur en geschiedenis is daarvoor van belang. De lijntjes worden korter en is er snel contact als er gezamenlijke belangen aan de orde zijn. Op dinsdag 27 september hebben Wilma Elsinghorst en ondergetekende het World Café in de Storm bezocht. Het thema was de Duitse taal en het voortgezet onderwijs. Wethouder Saris maakte in haar inleiding bekend dat het college heeft besloten om het Goethe-project op de middelbare scholen te blijven steunen. Hiervoor wordt 10.000 euro uitgetrokken in de begroting met als doel de Duitse taal in het onderwijs te blijven stimuleren. De Consul der Nederlanden dr. Freddy Heinzel maakte duidelijk dat het van belang is dat de Nederlander de Duitse taal goed blijft beheersen voor de handelsbetrekkingen. Elkaar begrijpen als buren en elkaars taal en cultuur kennen is van belang en onderscheidend om werk te vinden en van elkaars onderwijs gebruik te maken. Met de aanwezigen uit het onderwijsveld en de politiek is van gedachten gewisseld over buurtaal-projecten, stage- en beroepsoriëntatie, studiemogelijkheden, werkbemiddeling en uitwisselingen van leerlingen. De eindconclusie is dat er nog veel te regelen valt op gebied van onderwijs en politiek om samen op te kunnen trekken met gezamenlijke doelen. Daarvoor is kennis van de Nederlandse en Duitse taal een voorwaarde. Aan beide kanten van de grens.

Carla te Voortwis-Stroes