18 juli 2024

CDA kritisch op nieuwbouwplannen Leesten: hoe betaalbaar zijn betaalbare woningen?

Foto: Het plangebied Leesten Schouwbroek van boven

De gemeente is van plan om te gaan bouwen in Leesten Schouwbroek, een oostelijk deel van Leesten. In de plannen wordt veel genoemd over betaalbaarheid voor gezinnen en alleenstaanden. Kijkend naar de feiten kwam CDA'er Mark Purperhart tot de conclusie dat de beloftes over betaalbaarheid niet klopten. Het CDA stemde daarom tegen dit plan.

Lees hieronder zijn bijdrage over betaalbaarheid:

"Dank u wel, voorzitter.

Zoals we allen weten, is de woningnood gigantisch en moet deze worden aangepakt. Het college heeft een regiodeal ondertekend: de bedoeling is dat de gemeente Zutphen de komende jaren 1900 woningen erbij gaat bouwen. Er ligt nu een plan op tafel voor de bouw van 400 woningen in Leesten. Dit is een prima aantal, maar het eerste wat ons opviel is de verdeling van de prijzen. Maar liefst 55% van de woningen is namelijk bestemd voor het hogere en duurdere segment, 25% valt onder sociale huurwoningen en het overige deel zal ik plaatsen onder de categorie betaalbare koopwoningen.

Een ding dat het CDA hoe dan ook belangrijk vindt, is dat de doorstroming op gang komt. Maar de vraag is: waar ligt de focus van het college? Graag een reactie van het college. Want de afgelopen jaren heeft de gemeente vooral duurdere woningen gebouwd. Het CDA is van mening dat het van belang is dat er nu ook echt meer wordt gebouwd voor jongeren, starters en gezinnen. Door 55% van de 400 woningen toe te kennen aan het duurdere segment, zorg je ervoor dat de wachtrij voor sociale huur niet direct wordt aangepakt en het voor starters moeilijk blijft om aan een woning te komen. In dit plan worden uiteraard voldoende betaalbare woningen gebouwd, maar we vragen ons af of deze woningen daadwerkelijk betaalbaar zijn. Graag een reactie van het college.

Voorzitter, om het college en de raad een beeld te geven, heeft mijn fractie uitgezocht hoeveel een alleenstaande starter van 35 jaar, met een vast contract en een modaal inkomen van 44.000 euro bruto per jaar, maximaal kan lenen. Volgens de websites van banken kan deze persoon bij de Rabobank een lening aanvragen van 196 duizend euro, bij de SNS Bank een lening van 210 duizend euro en bij de ABN AMRO en ING maximaal 195 duizend euro. Deze persoon heeft dan ook nog eens nergens schulden. In andere woorden, zelfs wanneer je een goed inkomen hebt en erg netjes met je geld omgaat, is het al heel lastig om het goedkoopste appartement in dit gebied te kunnen kopen (het goedkoopste huis is 230.000 euro). Wij vinden dan ook dat de wens van de raad om betaalbaar te bouwen en meer aandacht te besteden aan starters en eenpersoonshuishoudens niet genoeg is uitgevoerd.

Voorzitter, ik geef alvast mijn stemverklaring. Het CDA is van mening dat er zeker gebouwd moet worden. De woningnood is groot, maar wij kunnen niet 100% achter dit plan staan omdat wij van mening zijn dat er te veel woningen in het duurdere segment gebouwd zullen worden. Het is voor ons belangrijk dat de doorstroming op gang komt, zodat jongeren, starters, gezinnen en senioren een passende woning kunnen vinden. Wij geloven dat deze verdeling niet zal helpen om de doorstroming echt goed op gang te krijgen. Om deze redenen zal het CDA tegen dit voorstel stemmen."