18 juli 2024

Statement: CDA stemt tegen de voorjaarsnota

Het CDA heeft tegen de voorjaarsnota gestemd. De gemeente heeft te maken met financiële tekorten omdat we minder geld ontvangen vanuit het rijk. De manier hoe het gemeentebestuur en de coalitiepartijen op basis van deze informatie met de gemeentefinanciën omgaan is in onze ogen onzorgvuldig, het geld van de gemeente is immers niet van ons, maar is aan ons “toevertrouwd” door de belastingbetaler.

Tegen een belangrijk financieel document als de voorjaarsnota stemmen is voor een verantwoordelijkheidspartij als het CDA bijzonder. Beknopt zullen we uitleggen waarom we tegen hebben gestemd:

1. We willen een sluitende begroting: Wij willen dat er niet meer geld wordt uitgegeven dan dat er binnen komt. Dit is de reden dat ons raadslid aangaf enkel voor de voorjaarsnota te stemmen wanneer een amendement van de VVD (mede ondertekend door het CDA) om die sluitende begroting te realiseren werd. aangenomen. In dit voorstel gaat er namelijk genoeg geld naar zaken die voor belangrijk zijn (zoals veiligheid), ook kon dit voorstel een terugkeer van de hondenbelasting of een verhoging van de OZB voorkomen. Dit voorstel werd echter niet aangenomen. Een soortgelijk voorstel van de partij burgerbelang (dat wel werd aangenomen) had niet dezelfde lading.
  2. Onzorgvuldig proces: Door het tekort aan geld besloot het gemeentebestuur om de gemeenteraad te laten bepalen welke onderwerpen als eerst geld moeten krijgen. Het idee klinkt goed, maar de praktische uitvoering was dat niet. We moesten bepalen over zaken die niet bij onze taak horen, zoals de vraag of een receptionist in functie mag blijven. Ook hadden we als raad te weinig informatie om keuzes over inhoudelijke thema’s goed te maken. Ook waren de antwoorden van het stadsbestuur op vragen vanuit de raad onvolledig. Het feit dat de coalitiepartijen kort voor het einde van de vergadering een ingrijpend voorstel indienen maakt het gelopen proces niet beter.

De laatste jaren krijgen de gemeenten steeds meer taken, zonder dat het rijk ons genoeg geld geeft om dit goed uit te voeren. Daarom willen we ook een oproep doen aan het landelijke CDA en Tweede Kamer: Zorg bij het overdragen van taken naar gemeenten ook voor genoeg geld om dit te kunnen uitvoeren!

Mark Purperhart

Fractievoorzitter CDA Zutphen-Warnsveld