10 juli 2024

CDA bijdrage debat perspectiefnota

Voorzitter, geacht college, collega’s en aanwezigen,

Boven de perspectiefnota staat .. door inzicht verder gaan … dit inzicht zien wij nog niet .. maar wel een vergezicht.. wij zijn geen ravijn-ontkenners ..

'Wij zijn teleurgesteld in het niet uitvoeren van de unaniem aangenomen motie m.b.t. de perspectiefnota. Graag hadden wij de positie van het college in de perspectiefnota vernomen over de invulling van de bezuinigingsopgaaf die op ons afkomt.

Ondanks de diverse verwijzingen naar het Berenschot rapport heeft het college geen positie ingenomen aan de hand van het rapport Berenschot, erg jammer. Als er wel een positie was ingenomen hadden wij hier in de raad het debat daarover kunnen voeren.

Dan hadden wij allemaal de kans gehad om daar ook onze eigen kleur aan te geven en moties/amendementen over in kunnen dienen. Na aandringen is het rapport ons vorige week woensdag toegezonden en wat blijkt .. het rapport dateert van 16 mei j.l. je zou zeggen college voldoende tijd om in ieder geval ‘een schot voor de boeg’ aan ons te presenteren. Dan zijn wij als raad in ieder geval tijdig geïnformeerd.

Een van onze kernwaarden zijn publieke gerechtigheid – recht doen.

Dit is het juiste doen, recht doen. Het CDA maakt zich sterk voor een rechtvaardig bestuur dat duidelijke grenzen stelt en mensen zekerheid geeft. Met deze nota zien wij dit niet.

Rentmeesterschap – voor een land dat we door willen geven. We zorgen ervoor dat we Westerkwartier beter achterlaten voor onze kinderen en kleinkinderen. Cultuur en tradities die we hebben geërfd van onze voorouders, maar rentmeesterschap gaat ook over financiën. Wij gaan verantwoordelijk om met belastinggeld omdat we de volgende generatie niet met onze rekening mogen opzadelen. Dus zeggen wij NEE tegen OZB verhoging en kijkt u eerst eens kritisch naar uw eigen organisatie. Niet om te plussen maar om efficiënter en effectiever te werken

Solidariteit - Zorg voor elkaar. Vanuit die waarde heeft de christendemocratie mede aan de basis gestaan van de opbouw van onze verzorgingsstaat. De overheid zorgt voor de basis van bestaanszekerheid, voor zorg, onderwijs, inkomen en onderdak. Mensen die kwetsbaar zijn geworden verdienen steun. Maar wat als daar geen geld meer voor is. Een antwoord vinden wij niet in uw nota. Als ondersteuning voor starters op de woningmarkt kunt u gebruik maken van het revolverend fonds. Ga het koopsombedrag verhogen en geef meer jongeren een kans. Zet volkshuisvesting op uw agenda en maak gebruik van de overheidsbijdragen en denk na over een huisvestings en leegstandsverordening.

Gespreide verantwoordelijkheid - samen kunnen we meer. Politiek begint voor ons bij de erkenning van het maatschappelijk initiatief. Daarom maken wij ons sterk voor minder regels en meer ruimte voor verenigingen. Begin bijvoorbeeld met het verder vereenvoudigen van regels zoals evenementbeleid, dit zal direct een besparing op het ambtelijk apparaat opleveren. De overheid moet zich niet overal mee bemoeien, mensen weten het vaak zelf veel beter. Zet deze menskracht in.

Uit het Berenschot rapport blijkt dat een groot deel van de begroting van de gemeente niet beïnvloedbaar is, maximaal € 39 miljoen in 2027. Het huidige meerjarenbeeld laat een tekort zien van € 9 miljoen structureel wat betekent dat meer dan 20% van het beïnvloedbare beleid geheel moet worden weg bezuinigd.

Dit is nog exclusief allerlei negatieve effecten vanuit geschetste ontwikkelingen. Als beleid niet geheel wordt weg bezuinigd zal dit percentage alleen maar verder toenemen. Dit is een bijzonder grote opgaaf en zal de inwoners van onze gemeente absoluut raken. Wij zijn heel benieuwd wat de uitgangsposities van het college zijn en gaan hier graag het debat over aan ook om verdere vertraging te voorkomen.

Daarom hebben wij een oproep aan het college en daarom dienen wij de volgende motie in:

DICTUM MOTIE:

Dringt er bij het college op aan dat….

• Nog voor het zomerreces te komen met een detailplanning rondom het te doorlopen proces beïnvloedbaarheid begroting

• Direct na het zomerreces de raad middels een raadsbrief te informeren over haalbaarheid, uitvoerbaarheid en maatschappelijke risico’s en nadere analyse

Als CDA geloven wij in het zoeken van verbinding. Duurzaam verbindend. Op deze manier kunnen we verder bouwen aan het Westerkwartier van morgen. Samen met inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties. Niet in de verhouding wij-zij, maar juist zij-aan-zij!

Tot zover onze bijdrage in eerste termijn.

Vanwege het ontbreken van een positie van het college in de perspectiefnota en daarmee voor ons de gelegenheid om over die inhoud het politieke debat te voeren in deze raad, kunnen wij nu niet instemmen met de perspectiefnota.'