Persbericht 18-11-11 ‘Nieuwe fase integratiebeleid verdient bekroning’
Optimisme over integratie was de leidraad voor de inbreng van CDA-woordvoerder Mirjam Sterk in het integratiedebat woensdag in de Tweede Kamer. "Het debat over integratie gaat een nieuwe fase in. Niet je afkomst, maar je toekomst telt", aldus Sterk. CDA Kleurrijk kan zich hier van harte bij
aansluiten en vindt dat er nu stappen moeten worden gezet om discriminatie - bijvoorbeeld op de arbeidsmarkt - te bestrijden.
"Het tegengaan van discriminatie is het logische sluitstuk van een integratiebeleid waarin het initiatief meer en meer bij de burger zelf komt te liggen", stelt Kaya Koçak, voorzitter van CDA-Kleurrijk. "Allochtonen worden terecht aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid, maar we hebben wel te maken met een arbeidsmarkt waarbij 75% van de uitzendbureaus gehoor geeft aan de wens van opdrachtgevers om géén Turkse of Marokkaanse kandidaten door te sturen*). Dat probleem bestaat al jaren en niemand doet er wat aan. De betrokken burgers, de 'kansengrijpers', verdienen het niet om door uitzendbureaus structureel gediscrimineerd te worden". CDA Kleurrijk roept de fractie in de Tweede Kamer op om de nieuwe fase in het integratiedebat te bekronen met een stevige aanpak van discriminatie.
CDA Kleurrijk is enthousiast over het idee van 'maatschappelijke obligaties' dat woensdag door Mirjam Sterk gelanceerd werd. Het gaat om een proefproject waarmee private ondernemers maatschappelijke projecten steunen, bijvoorbeeld om schooluitval tegen te gaan. Wordt het betreffende maatschappelijke doel bereikt, dan krijgt de investeerder zijn geld met een rendement terug. Lukt het niet dan is de investeerder zijn geld kwijt. "Op die manier worden private partijen ook maatschappelijke stakeholders", een spannend plan volgens Kaya Koçak.
- - - - - - - - - - - - - - - - -
Noot voor de redactie:
>> Voor meer informatie kunt u bellen met Kaya Koçak: 06-51823526
>> De sociologen Evelien Loeters en Anne Backer (VU) tonen in hun onderzoek aan dat een meerderheid van de Nederlandse uitzendbureaus zich schuldig aan maakt discriminatie. De onderzoekers deden zich voor als medewerkers van een callcenterbedrijf en belden 187 uitzendbureaus met de vraag om extra werknemers. Daarbij suggereerden zij dat zij liever geen Marokkanen, Turken of Surinamers wilden. In iets meer dan driekwart van de gesprekken de gevallen honoreerden uitzendbureaus het verzoek.