CDA-Tweede Kamerleden Jaco Geurts en Inge van Dijk hebben Kamervragen gesteld over een mogelijk aan te leggen aquaduct bij Oirschot als alternatief voor het A58-viaduct.
Uit nieuw onderzoek blijkt namelijk dat de bouw van het aquaduct voor de helft goedkoper zou kunnen dan Rijkswaterstaat eerder voorrekende. De CDA’ers willen weten waar de verschillen vandaan komen en roepen de minister van Infrastructuur en Waterstaat op om in gesprek te gaan met de gemeente.
Lees hier meer over deze vragen in het Eindhovens Dagblad. De gestelde vragen zijn als volgt geformuleerd:
- Kloppen volgens u de verschillende cijfers van het onderzoek van ingenieursburo IPV Delft in opdracht van de gemeente Oirschot? Zo nee, waarom niet?
- Wat is volgens u de verklaring dat volgens het onderzoek de kosten om een aquaduct aan te leggen als alternatief voor het A58-viaduct bij Oirschot geen 220 miljoen euro zou kosten maar 105 miljoen euro, dat er een onderschatting is van de kosten van de huidige voorkeursvariant van een viaduct met circa 5 miljoen euro (geen 70 maar 74,3 miljoen euro) en dat de meerkosten van een aquaduct in vergelijking met een viaduct circa 30 miljoen euro bedragen in plaats van 150 miljoen waar bij het nemen van de startbeslissing nog van werd uitgegaan?
- Klopt het dat het onderzoek ‘appels met appels’ heeft vergeleken door dezelfde berekening als Rijkswaterstaat te gebruiken? Zo nee, waarom niet?
- Hoe komt het volgens u dat Rijkswaterstaat in 2013 stelde dat een aquaduct 220 miljoen euro zou gaan kosten?
- Verwacht u wanneer Rijkswaterstaat deze berekening opnieuw zou gaan maken zij nog steeds op 220 miljoen uit zou komen?
- Bent u bereid in gesprek te gaan met de gemeente Oirschot en eventueel de provincie Noord-Brabant om de bevindingen van het nieuwe onderzoek te bespreken en te bezien waar de verschillen vandaan kunnen komen?
- Kunt u aangeven of dit nieuwe onderzoek van ingenieursburo IPV Delft in opdracht van de gemeente Oirschot voor u aanleiding geeft om nader te verkennen of een aquaduct aanleggen als alternatief voor het A58-viaduct bij Oirschot een verstandig idee zou zijn aangezien dit een nadrukkelijk wens is van de lokale gemeenschap in Oirschot?