Deze week was verantwoordingsdag. Terugkijken naar 2023 en hoe geld is besteed. We hebben nog steeds onvoldoende zicht of het uitgeven van die miljarden euro’s aan gemeenschapsgeld opleveren, wat we er ook mee bedoeld hadden. Vaak ontbreekt de onderbouwing en meetbare doestellingen. Terwijl dat inzicht wel nodig is voor herstel van vertrouwen in de politiek. Dat constateert de rekenkamer. Alweer.

In 2021 heb ik tijdens mijn eerste verantwoordingsdebat een motie ingediend die vroeg om het toevoegen van meetbare doelstellingen aan beleid om zo meer duidelijkheid te krijgen over effecten ervan. Mijn eerste vraag aan de minister was: hoe kan het dat we 3 jaar verder zijn en nog steeds in grote lijn doen wat we deden? En datzelfde vroeg ik als het gaat om personeelstekorten en afhandeling van de toeslagaffaire. Iedere rapportage eenzelfde soort constateringen. En een andere aanpak kan fout gaan. Dat klopt. En de Kamer kan daar vervolgens kritisch op reageren. Maar persoonlijk zie ik, als bepaalde conclusies terug blijven komen, liever wat meer lef om zaken anders aan te pakken. Hopelijk heeft dit debat daar een beetje aan bijgedragen.

Naast een week met veel overleggen, debatten en plannen maken, vrijdag ook een dag van ontmoeten!

Met een bezoek aan CDA Oisterwijk waar we Guus een zilveren speld hebben mogen overhandigen voor zijn jarenlange waardevolle inzit . Door naar de Efteling over hun toekomstplannen. Door naar een etentje met een groep ondernemers over regeldruk, controlezucht en een wantrouwende overheid. Niet alleen klagen maar ook meedenken. Dat is de mentaliteit waar ik van hou en daar we verder mee komen! Dank je wel voor de spiegel en de input. En door, en dat was echt genieten, naar CDA Brabant een pubquiz met 30 teams! Volle bak dus.

En na zo’n dag ga je kapotmoe naar huis maar vol energie van al die gesprekken met mooie mensen. Serieuze verhalen afgewisseld met heel veel lol. Want dat is ook politiek. Plezier maken met elkaar! Oftewel de spreekwoordelijke lach en traan!

Fijne zondag!