Er is een hoofdlijnenakkoord en daar werd woensdag in de Kamer natuurlijk over gedebatteerd. En natuurlijk krijg ik als kamerlid vaak de vraag om op de inhoud te reageren.

En een oordeel kan je alleen geven als jezelf weet waar je voor staat. Wij willen na jaren van individualisering en nadruk op het ‘ik’ laten zien hoe we werken aan hoopvolle fatsoenlijke politiek met als doel het herstel van de verantwoordelijke samenleving. En dus is de toetssteen of de voorstellen van de nieuwe coalitie bijdragen aan een sterke en verantwoordelijke samenleving waarin waarden en normen, families en tradities de herwaardering krijgen die zo broodnodig is.

Dat doen we als CDA Tweede Kamerleden niet zozeer vanuit een oppositierol, maar vooral vanuit ons verantwoordelijkheidsbesef dat de toekomst van Nederland mede in onze handen ligt. Ieder voorstel dus op de inhoud.

Wat er nu ligt is een hoofdlijnenakkoord. Over een week of 5 zal de ministerploeg bekend zijn die gaan werken aan de verdere uitwerking. Ik ben erg benieuwd wat daarin komt te staan en vooral ook hoe de Kamer de beloofde ruimte gaat krijgen. Tot die tijd ga ik gewoon door met verder verdiepen op mijn dossiers en continu proberen wat steentjes te verleggen.

Daarom heb ik bijvoorbeeld deze week met GroenLinks-PvdA en de SP een amendement ingediend om meer geld uit de begroting van dit jaar vrij te maken voor de verduurzaming van sportaccommodaties. Er was een potje om onze verenigingen daarbij te helpen (BOSA) maar deze is al leeg terwijl verenigingen in de rij staan om hun accomodaties toekomstbestendig te maken. We hebben nog steeds een sportinfrastructuur en een verenigingsleven om trots op te zijn. En beide staan onder druk. Laten we dus geen verkeerde zuinigheid toepassen en extra geld ter beschikking stellen en daarmee investeren in en verduurzaming, en sportaccommodaties en onze verenigingen en vrijwilligers! Dit amendement gaat behandeld worden bij de voorjaarsnota begin juni en hopelijk krijg deze brede steun.

Volgende week verantwoordingsdebat. De rode draad daarin, als we blijven doen wat we deden, krijgen we wat we kregen.

Fijne zondag!