De politieke week in ongeveer 500 woorden (137)

Deze week 2 belangrijke debatten. Dinsdag over de problemen bij hef UWV en de WIA. Veel moet nog uitgezocht worden en dat wisten we. Dat maakt zo’n debat dus tegelijk wat ongemakkelijk. Maar er niet over spreken doet ook geen recht aan het onderwerp want er zijn echt stevige fouten gemaakt. Ik heb dan ook vooral proberen mee te geven bij het opstellen van het herstelproces te leren van de voorgaande 10 . Doe het samen met gedupeerden, niet snel dingen beloven die je vervolgens niet waar kunt maken en stel jezelf de vraag of je de organisatie die de problemen veroorzaakt heeft het ook wil laten oplossen. We zullen er de komende tijd dus nog vaak over spreken waarbij het wel van belang is over onderwerpen als terugvordering snel duidelijkheid te geven. Wat ons betreft kan het gevolg van herstel nooit zijn dat mensen vervolgens in de financiële problemen komen!

Over financiën gesproken. De Algemene Financiële Beschouwingen stonden woensdag en donderdag op het parlementaire menu! Voert het Kabinet degelijk financieel beleid en voorkomen ze daarmee dat rekeningen doorgeschoven worden naar toekomstige generaties of, investeren ze onvoldoende in de uitdagingen van (vandaag en) morgen en schuiven ze daarmee juist problemen door naar de toekomst? Hebben ze inderdaad plusjes in de koopkracht voor elkaar gekregen? Of de rekening verschoven naar gemeenten die, omdat ze het financieel zwaar hebben en dus voor lastige financiële keuzes staan, allerlei lasten moeten verhogen voor inwoners om begrotingen sluitend te krijgen. En lasten voor inwoners verhogen heeft weer negatieve gevolgen voor, juist, de koopkracht. Best cynische politiek als je erover nadenkt. Deze rekeningen doorschuiven vinden wij geen verstandige keuze. We hebben een paar voorstellen gedaan om financieel beleid aan te passen. Zoals meer investeren in verhogen arbeidsproductiviteit en investeren in problemen voorkomen zoals betere rechtsbescherming fiscaal maar ook bij een UWV. Problemen voorkomen is immers het meest verstandige beleid. Zowel financieel maar ook als investering in het voor inwoners weer zijn van een betrouwbare overheid!

Fijne zondag!