Meireces zit er weer op en de eerste week Kamer inmiddels ook.

De week natuurlijk van het hoofdlijnenakkoord waar woensdag een eerste debat over gevoerd gaat worden.

Maar ondertussen gaat alles in Nederland natuurlijk wel gewoon door en gaan ook andere debatten gewoon door. Waarbij het ergens ook wel wat ongemakkelijk voelt de huidige bewindspersonen uitgebreid te bevragen over wat ze met bepaalde uitdagingen gaan doen. Want het antwoord is natuurlijk … ik laat het aan mijn opvolger over … .

Maar dat neemt niet weg dat ik vind dat je moet blijven vragen naar wat er niet goed gaat, vertellen wat je visie is en voorstellen zijn om zaken te verbeteren en ook om te zeggen wat goed gaat.

Dus deze week uitgebreid gesproken over de uitdagingen in de Participatiewet en Elke Regio Telt en grensproblematiek.

En om bij het belang van initiatief nemen te blijven.

Deze week presenteerde de SGP, het CDA en de ChristenUnie een initiatiefwetsvoorstel voor rouwverlof. Een eerste kleine stap om rouwverlof wettelijk te regelen voor mensen die hun partner of kind hebben verloren. Er is wel iets geregeld voor mensen tot aan het afscheid maar niet voor erna. Terwijl jouw wereld op dat moment stilstaat en vol zit met verdriet. En er tegelijk vaak veel geregeld moet worden, draait de wereld voor anderen gewoon door. En die paar momenten van rust en ruimte op zo’n momenten vinden wij heel hard nodig in een samenleving waar we wat meer naar elkaar zouden mogen omkijken.

Overigens zijn er veel werkgevers die hier heel goed en met maatwerk mee omgaan (en dat zou het uiteindelijke doel wat ons betreft zijn). Maar als dat niet zo is, willen we alsnog dat er een wettelijke regeling ligt waar mensen op terug kunnen vallen.

En je kunt zeggen, waarom dien je zo’n voorstel in op de dag dat het regeerakkoord uitkomt. Wie hoort het dan of leest erover? Het sneeuwt totaal onze. En dat klopt wel een beetje.

Maar hoe mooi is het om zo’n voorstel juist in de week van het gezin te lanceren.

Ik kijk uit naar de behandeling van deze initiatiefwet en hoop op brede steun in de Kamer!

Een heel fijn Pinksterweekend!