Met een kleine fractie moeten we keuzes maken. Welke debatten kun je wel doen en welke lukken niet. Het is namelijk niet alleen de tijd van het debat zelf maar ook het voorbereiden. En dat is veel stukken lezen, mensen uit het veld bellen en soms een werkbezoek. En kiezen uit zoveel belangrijke onderwerpen, ik blijf het lastig vinden. Na ieder debat waar je niet was heb je wel een paar teleurgestelde mails van mensen die je daar gemist hebben terwijl het voor hen zo’n belangrijk onderwerp was.

En hoe kun je als vaak genuanceerde middenpartij het verschil maken in zo’n debat? Voor mij begint een besluit namelijk altijd met enerzijds en anderzijds. Niet vooringenomen zijn. En natuurlijk kijk ik bij zo’n afweging door de bril van een christendemocraat. De bril van een samenleving gebaseerd op solidariteit en gemeenschapszin. Van gespreide verantwoordelijkheid en persoonlijke waardigheid. Een samenleving waar wetten gelden voor iedereen (ook de overheid) en democratische waarden worden gehandhaafd.

Zo ging het in het debat schijnzelfstandigheid ZZP over de grote aantallen schijnzelfstandigen die bij de overheid werken.
En natuurlijk is dat niet de bedoeling. Waarom handhaven in de samenleving maar zelf niet het voorbeeld geven? Nu is het zo dat honderden bij UHT werken. De organisatie die de Toeslagaffaire moet oplossen. Die werken er al jaren en in dit tempo van oplossen, nog vele jaren… . De overheid wil deze situatie van teveel schijnzelfstandigen werkzaam bij de overheid, oplossen door zoveel mogelijk mensen in vaste dienst te nemen. Ik zou het oplossen door toe te gaan geven dat deze manier van afhandelen van het Toeslagenschandaal niet werkt. Het duurt te lang… het is te bureaucratisch en doet geen recht aan emotioneel herstel.
Zo zie je maar dat we eenzelfde probleem anders zouden oplossen.

Vrijdag kwam het regeerakkoord en volgende week Prinsjesdag. De Algemene Beschouwingen zullen de verschillen in kijken naar de samenleving en oplossingen weer duidelijk maken. Hopelijk met 1 overeenkomst tussen partijen namelijk fatsoen in het debat. Want ook daarmee beschermen we onze democratie.

Fijne zondag!