Denk dat dit de eerste 500 woorden zijn die ik niet op de zondag post. De afgelopen weken waren namelijk een beetje vol en dus de weekenden ook met voorbereidingen voor begrotingsbehandelingen en deze week eerste ronde belastingplan.

Het belastingplan is weer een avontuur op zichzelf. Overigens heel de discussie ieder jaar over belastingen. Tig wetten die het kabinet wil aanpassen gaan we bespreken. En ondertussen hangt er ook de wens boven de markt om het belasting- en toeslagenstelsel te herzien. Vorige week kregen we een brief dat door de herstelactie Box 3 we daar pas in 2029 echt mee aan de slag kunnen. 2029… dat is nog 5 jaar tegen elkaar zeggen dat we het willen vereenvoudigen. Plannen maken kunnen we in die jaren natuurlijk wel gewoon doen maar wat zou er sneller kunnen als we bijvoorbeeld zouden besluiten de komende jaren niet meer teveel aan te passen aan het huidige belastingstelsel? Alleen wat echt moet omdat er anders dingen in de samenleving gierend uit de bocht vliegen. Kunnen we dan wel eerder gaan vernieuwen? Onder andere dit onderwerp, naast heel veel technische vragen staan vandaag heel de dag op het programma.

Vorige week begroting Economische Zaken. En ik kreeg de vraag waarom wij een relatief korte inbreng hadden ten opzichte van sommige andere partijen. Goede vraag want doordat je korter spreekt kan het overkomen als het niet belangrijk vinden. Het tegendeel is waar maar voor begrotingen staan spreektijden. Hoe groter een fractie, hoe meer tijd. En met 5 zetels is onze spreektijd beperkt. Dus zullen we het moeten hebben van de inhoud . Daarom onder andere voorgesteld meer middelen te steken in de bestaande WBSO (succesvolle regeling bestemd om innovatie te bevorderen) en de administratieve last van deze regeling aan te pakken. Dus gericht investeren in het toekomstig verdienvermogen van Nederland. Ook het voorstel gedaan Buy Now Pay Later niet in te voeren in winkelstraten. We weten dat achteraf betalen nu al grote financiële problemen oplevert bij onder andere onze jongeren. Laten we van het op de pof leven alsjeblieft niet het nieuwe normaal maken.

Fijne werkweek!