De Kamer is zich weer volle bak aan het voorbereiden op het belastingplan. Wetteksten doorworstelen en technische briefings bijwonen zodat we eind volgende week goed voorbereid zijn op de eerste schriftelijke vragenronde.

Sommige voorstellen vinden we goed, andere hebben we zorgen bij. Ook zouden we wat dingen anders willen zien zoals bij de btw-verhogingen en de giftenaftrek. Daarnaast willen we een verruiming van de WBSO. Een regeling, bedoeld om innovatie te stimuleren en zowel interessant voor grote maar ook kleine bedrijven. Om bijvoorbeeld onze arbeidsproductiviteit te verhogen, een van de grote uitdagingen in deze krappe arbeidsmarkt, zullen we namelijk moeten innoveren.

Deze week was ook het debat over bedrag ineens. Een onderdeel van de pensioenwet die regelt dat mensen eenmalig 10% van hun pensioen, ineens uitgekeerd kunnen krijgen. En dit kan zeker interessant zijn voor met name gepensioneerden met grotere pensioenen. Voor mensen met een klein pensioen zit er een risico dat ze dat jaar hun toelagen verliezen en de vraag is hoe we met dit risico om willen gaan. Je kunt stellen het is een vrije keuze dus risico inwoner. Maar zoals ook de minister zelf zegt, het is complex om te berekenen hoe dit voor mensen uitpakt. De overheid kan er geen rekentool op bouwen en een stoplichtenmodel die komt vanuit het NIBUD geeft alleen aan rood, of oranje. Een financieel adviseur kan helpen maar zeker voor mensen met een lager inkomen is dat vaak een hoge drempel. Oftewel het is complex en het blijft complex. Daarom heb ik voorgesteld toch een veiligheidsklep in te bouwen en bedrag ineens niet mee te laten tellen voor het toetsinkomen. Niet omdat ik graag complexiteit toevoeg, integendeel, maar omdat ik wil voorkomen dat er financiële ongelukken gebeuren die we aan hadden kunnen zien komen. Voorkomen dat we achteraf zeggen, hadden we maar.

Volgende week financiële beschouwingen met vanuit ons verschillende voorstellen waaronder een voorstel voor behoud van de BOSA voor onze sportverenigingen, verbeteren fiscale rechtsbescherming, aandacht voor financiën van gemeenten en PAY NOW, BUY LATER! Wordt vervolgd!

Fijne zondag!