Met natuurlijk de eerste debatten waaronder arbeidsmigratie. Ingewikkeld omdat we weten dat ook dit een belangrijke knop is om aan te draaien als we voor Nederland de stap willen zetten van ongecontroleerde naar gematigde groei. Terwijl tegelijk bedrijven maar ook onze zorg schreeuwen om mensen. En ga je dit vraagstuk beantwoorden? Van achter de Haagse tekentafel of doe je dit samen met het bedrijfsleven om te proberen tot een akkoord te komen en een antwoord te geven op de vraag wat voor economie willen we zijn (en waar kiezen we dus niet voor) en wat is daarvoor nodig. Aan innovatie, regelruimte, fiscale maatregelen (werken moet lonen), flexibiliteit voor medewerkers zodat ze meer kunnen werken maar ook mantelzorgtaken kunnen verrichten bijvoorbeeld, maar ook aan arbeidsmigratie. En is dit gesprek of nog beter, komen tot zo’n akkoord gemakkelijk? Nee zeker niet maar naar elkaar kijken en de hete aardappel vooruit blijven schuiven is in ieder geval onverstandig. En de mensen die hier vervolgens komen werken hebben we fatsoenlijk te behandelen. Gelijk werk is gelijk loon, fatsoenlijke huisvesting en middeleeuwse praktijken als innemen van bankpassen en paspoorten hard bestraffen.

Dan schijnzelfstandigheid en het opheffen van het handhavingsmoratorium (tijdelijke opschorting). Deze week was een rondetafel over dit onderwerp waar we meegenomen werden in de plannen van de Belastingdienst en spraken we voor- en tegenstanders van het opheffen van dit moratorium. Toch een mooi middel om dit onderwerp met elkaar te verdiepen want zoals met heel veel is ook hier sprake van enerzijds, anderzijds. Volgende week praten we hier in de kamer verder over in een debat over zzp.

En dan de problemen bij het UWV en de gemaakte fouten bij WIA uitkeringen. Ik heb hier voor de zomer mondelinge vragen over gesteld en toen moest nog veel uitgezocht worden. Nu lezen we over de massale fouten die zijn gemaakt en dat al jarenlang. En daar schrik ik echt van. Dat er fouten gemaakt werden, daarvoor hoef ik mijn mailbox maar open te trekken. Maar deze omvang!? Wordt heel snel vervolgd.

Fijne zondag!