Van het ene uiterste in het andere was wel zo’n beetje de afdronk van deze week. Van inzichten over de productiviteit van uitvoeringsorganisaties tot een symposium over toezicht tot een credit passport voor ondernemers.

Van werkbezoeken aan Johnson&Johnson en Economic Board Nederland over ons ondernemers- en vestigingsklimaat tot aan koningschieten bij de OLS in Limburg waar mensen graag meer willen horen over het nieuwe kabinet, hoe het met ons als partij gaat maar vooral ook willen vertellen over hoe trots ze zijn op hun mooie evenement en de vele vrijwilligers. Zo zie je maar weer, veel ontmoetingen vinden daar plaats waar ons maatschappelijk middenveld actief is. En daarom is het voor mij ook in de Kamer zo’n belangrijk onderwerp!

Een andere uiterste is weer een debat over de hersteloperatie toeslagen. Voor degene die het nieuws niet volgen. Er is veel discussie over deze hersteloperatie die niet goed loopt. Het duurt veel en veel te lang en continu blijft discussie over aannemelijk maken versus bewijzen. Discussie over de vraag wat is ruimhartig en de menselijke maat. En heel eerlijk. Soms maakt het me gillend gek (laat staan hoe ouders zich voelen). Al jaren proberen we met voorstellen te sturen naar een oplossing waar de ouder centraal staat, die integraal kijkt naar wat ouders nodig hebben. En al jaren krijgen we vaak te horen, kan niet, moeilijk, ingewikkeld. En ja. Ik geloof dat we het moeilijk gemaakt hebben. En nu blijkt dat er een herstelroute is die wel lijkt te werken. Die ruimhartig compenseert en sneller werkt. En de Kamer wordt gevraagd of deze herstelroute door kan. Ja, deze moet door. Omdat deze blijkbaar wel voldoet aan wat ouders nodig hebben. En dat begint met dat ze zich gezien voelen.

Afsluitend een citaat uit het rapport van de Staatscommissie Rechtstaat van ouder die geïnterviewd is om input te leveren: "Keer op keer leverde ik de bewijsstukken aan. Ik heb mezelf zo vaak moeten herhalen. De overheid maakte een fout en bestempelde mij als fraudeur. Vervolgens ben ik het die jarenlang bezig is met het rechtzetten van die fout."

En dat is nog steeds aan de gang …