Nog een week en dan heeft de Tweede Kamer zomerreces. Maar eerst gaan we volgende week nog het nieuwe kabinet installeren en is er het debat met de nieuwe minister president. Bijzondere week dus.

Mijn cluster “Eerlijke Economie en Bestaanszekerheid” gaat over de portefeuilles Financiën, Economische Zaken, Sociale Zaken en Werkgelegenheid, een stuk van Binnenlandse Zaken (Decentrale Overheden) en Sport. Deze week gingen we met elkaar de spreekwoordelijke hei (in ons geval het strand) op, om de plannen voor komende maanden uit te werken. We gaan een aantal hele gave dingen doen op het gebied van economie van de toekomst, ons maatschappelijk middenveld en financiële weerbaarheid. Dat is het mooie van reces, een paar weken tijd om lange termijn onderwerpen echt verder te brengen in plaats van rennen achter de waan van de dag. Iets wat we teveel doen in Den Haag. Ook hier zou wat meer rust, reinheid en regelmaat zoals ze dat mooi zeggen goed zijn.

Na de zomer kom ik hier natuurlijk uitgebreid op terug. Deze week had ik de mondelinge vragen in het vragenuurtje. En ja dat is waan van de dag zou je kunnen zeggen. Dus dan zou ik mezelf dus tegenspreken. Echter gingen mijn vragen over een actueel signaal waar ik al langer aandacht voor vraag in de kamer. Namelijk dat beoordelingen UWV bij arbeidsongeschiktheid in de helft van de gevallen onzorgvuldig lijken te zijn. Onderzoeken zijn niet zorgvuldig uitgevoerd, medische gegevens worden niet geraadpleegd of de conclusies over de inzetbaarheid van mensen kloppen niet. Dat blijkt uit intern onderzoek van het UWV. Deze signalen krijgen we als Kamer al langer. Veel mensen mailen ons hierover en ons mailen dat doe je niet zomaar. Daar is al veel aan vooraf gegaan. Toegezegd is dat na de zomer een brief komt hoe het Kabinet hier meer om zal gaan. Inclusief antwoord op de vraag. Hoe gaan we om met mensen die denken 'dit gaat over mij'. Kunnen ze ergens terecht? Ziek zijn is namelijk geen keuze!

Zaterdag een bijeenkomst van CDA Limburg. Wat een positieve zaal en mooie energie. Dat is heel lekker het weekend ingaan!

Fijne werkweek!