Eén van de meest opvallende zaken in de zorg is dat veel arbeidstijd wordt besteed aan administratie, dat iedereen erover klaagt, dat er programma’s zijn zoals Ontregel de Zorg, maar dat er netto weinig verandert. In haar periode als Kamerlid voor de CDA-fractie is dit een frustratie die Joba van den Berg op werkbezoeken, in Kamerdebatten en bij zorgvragers veel tegen komt.

Zorgverleners besteden 30% tot 40% van hun tijd aan administratie zo laat onderzoek zien. Dat is onhoudbaar, omdat dit (1) het werk voor de zorgverlener frustreert en het werkplezier ontneemt, (2) de schaarste aan personeel alleen maar groter maakt en (3) dit nodeloos veel geld kost. Zorgverleners willen hun kennis en expertise inzetten om voor mensen te zorgen. Niet om administratie de doen, formulieren in te vullen en lijstjes af te vinken waarvan eigenlijk niemand meer precies weet waar die voor zijn of wat de toegevoegde waarde is.

Daarom is het tijd voor actie en een meldpunt, een samenwerking van de fractie en CDA verpleegkundigen & verzorgenden. Via onderstaand meldpunt verzamelt het CDA voorbeelden van (onnodige) administratieve lasten en de regels die ze veroorzaken. De voorbeelden worden gebundeld in een zwartboek administratieve lasten in de zorg. Daarmee stapt Joba van den Berg naar de minister om ze te laten schrappen.