14 juni 2024

Motie Chemelot hoort bij Limburg

In de Statenvergadering van 12 april 2024 is het beleidskader werken aan een toekomstbestendige economie voor Limburg 2024 - 2027 behandeld. Daarin ging het ook over Chemelot. Chemelot en de vele bedrijven die die daar op en om het terrein heen actief zijn vertegenwoordigen namelijk maar liefst 30 procent van de Limburgse toegevoegde waarde. Zo voorzien zij veel Limburgers, zowel hoger als lager opgeleid, van werk en speelt het dus een cruciale rol in de Limburgse arbeidsmakt. Echter heeft Chemelot de overheid nodig voor een transitie naar een duurzame economie. Daarom heeft ons Statenlid Marcel Hanegraaff het College verzocht te onderzoeken wat er vanuit de Provincie Limburg gedaan kan worden om Chemelot te ondersteunen in haar transitie naar een duurzaam productieproces, zoals het versneld aanleggen van de energie infrastructuur en het versnellen van vergunningverlening. Daarbij is het College verzocht zich hard op te stellen in de lobby naar Den Haag om de infrastructuur in orde te maken voor de omslag naar een duurzaam productieproces van Chemelot. Wij zijn verheugd dat de motie door de Provinciale Staten is aangenomen. De gehele motie kunt u hier lezen.