14 juni 2024

Motie Monulisa regeling in stand houden

In de Statenvergadering van 5 april 2024 is het beleidskader Cultuur en Erfgoed voor iedereen 2024 - 2027 behandeld. In het beleidskader is de keuze wordt gemaakt dat onderhoud alleen nog beschikbaar gaat zijn voor echt grote kerkgebouwen. In de vorige periode was hiervoor de Monulisa regeling. Dit was juist een van de regelingen is die goed liep in de vorige  en toegankelijk is voor alle (monumentale) kerkgebouwen. Het CDA is van mening dat kerkgebouwen een beeldbepalende plek innemen in het landschap, het dorps, en- stadsgezicht
en landschap en bijdragen aan de eigenheid van dorpen en wijken. Omdat onderhoud een belangrijke randvoorwaarde is om de kerkgebouwen op een verantwoorde manier
in stand te houden, pleit ons Statenlid Marlou Absil voor het in stand houden voor de Monulisa regeling. Dit doet zij middels een motie, de gehele motie is hier te lezen, maar zal worden aangehouden tot de behandeling van de Jaarrekening van 2023.