14 april 2017

Brief van Sybrand Buma

Beste CDA'ers,

Het is alweer een maand geleden dat Nederland naar de stembus ging. Op 15 maart brachten meer dan 10 miljoen mensen hun stem uit. Het hoogste opkomstpercentage in 30 jaar. 1,3 miljoen mensen stemden op het CDA. De uitslag betekende dat het CDA nu met 19 leden in de Tweede Kamer is vertegenwoordigd. Een fantastische uitslag, waaraan heel veel CDA’ers door het hele land hebben bijgedragen.

Na de verkiezingen is meteen de vorming van een nieuw kabinet begonnen. Na een korte verkennende ronde bleek dat de meeste adviezen in de richting gingen van een combinatie van VVD, CDA, D66 en GroenLinks. Het is de grootste partij samen met de drie grootste winnaars. Tegelijkertijd zijn het vier geheel verschillende partijen. De opdracht is dus te zoeken naar datgene wat de partijen bindt. Nederland heeft behoefte aan een kabinet dat de grote uitdagingen van vandaag de dag het hoofd kan bieden.

Toen ik in de maanden voorafgaande aan de verkiezingen op pad was, merkte ik hoezeer mensen in Nederland zorgen hebben over de ontwikkelingen om ons heen. De economische situatie in ons land is verbeterd, maar de zorgen over immigratie, over hoe we met elkaar omgaan, over veiligheid, over de toekomst van de zorg, blijven onverminderd groot. Het is een verantwoordelijkheid voor de hele politiek om daar een antwoord op te bieden. Die verantwoordelijkheid voelt het CDA ook. Daarom zitten wij aan de formatietafel.

Ook deze week werd Europa weer door diverse aanslagen opgeschrikt. In Stockholm werd het winkelend publiek slachtoffer, in Dortmund werd een spelersbus doelwit. Aan de rand van Europa werden Koptische christenen in Egypte slachtoffer van een terreuraanslag. Terrorisme blijft ons bedreigen.

In deze onrustige wereld vieren we komend weekend het Paasfeest. Morgen is het Goede Vrijdag, de dag van de kruisiging. Zondag en maandag vieren we het feest van de opstanding. Voor velen is dat vandaag de dag een moeilijk te bevatten feest. Maar tegelijkertijd is het juist een feest met een heel krachtige boodschap. De overwinning van het leven op de dood. Het is een feest van hoop. Van een nieuw begin. Juist in deze tijd is de Paasboodschap actueel. Een feest om te vieren.

Als CDA’ers mogen we op mooie verkiezingen terugkijken. Wat een enthousiasme heeft onze campagne teweeg gebracht! Dat enthousiasme gaan we omzetten in daden. Met een vernieuwde fractie die staat te popelen om de komende vier jaar voor u aan de slag te gaan. Voor dat land dat we door willen geven.

Ik wens u goede Paasdagen.

Sybrand Buma