Input zienswijze PIP VDL/Omgevingsvergunning
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft de fracties uit de gemeenteraad van Sittard-Geleen opgeroepen om eventuele standpunten en of suggesties ten aanzien van de ter inzagelegging Provinciaal Inpassingsplan (PIP) VDL/Omgevingsvergunning voor 24 juli kenbaar te maken. De CDA-fractie is blij met de geboekte voortgang in dit project, zodat ingespeeld kan worden in de toekomstige uitbreidingsbehoefte en het veiligstellen van de werkgelegenheid. Op basis van de ter inzage gelegde documenten (www.gebiedsontwikkelingvdlnedcar.nl) en de informatieavond van 16 juli heeft raadslid Marcel Mastenbroek namens de fractie de volgende aandachtspunten aan het college meegegeven om in te brengen bij de provincie dan wel binnen het college te bespreken:
- De inwoners van Holtum hebben de laatste jaren veel bedrijvigheid in de directe omgeving verwelkomd. Dit gaat soms met geluidsoverlast van de bedrijvigheid of extra auto- en vrachtverkeerbewegingen. Ook de A2 en (de toekomstige uitbreiding van) VDL spelen hierbij een rol. Hierdoor staat het leefklimaat nu en in de toekomst daar onder druk. Bespraken wij vorige maand de komst van de drie windmolens, vandaag staat de toekomstige uitbreiding van VDL centraal. Hoewel de geluidsoverlast volgens de provinciemedewerker binnen de (hogere waarde) geluidsnormen valt, baart ons dit wel zorgen. Vooral de huidige en zeker de toekomstige geluidsbelasting aan de gevels van de woningen aan onder andere de Gouverneur Ruijs de Beerenbrocklaan. De toename van (sluip)verkeer heeft wel degelijk effect op de omliggende infrastructuur, vooral op de aansluitingen van VDL Nedcar op de lokale en provinciale wegen. Hierbij dient ook rekening gehouden te worden met de samenloop van de verschillende geluidsbronnen. De vraag is wat hier nu al aan gedaan kan worden. Wij denken onder andere aan geluidreducerende wegdekverharding. Ook andere leefbaarheidsmaatregelen zijn denkbaar. Hoe kijkt het college aan tegen deze geluidsproblematiek en kan dit ingebracht worden in de te nemen maatregelen als gevolg van de gebiedsuitbreiding VDL?
- Wij hebben tijdens de informatieavond gehoord dat er een leefbaarheidsfonds komt voor Holtum (€ 300.000). Nu komt er ook een leefbaarheidsfonds voor Holtum voor het plaatsen van de windmolens. De CDA-fractie vraagt nu om één integraal leefbaarheidsplan voor Holtum. Kan dit ingebracht worden of bespreekbaar gemaakt worden door het koppelen van de twee projecten?
- Waarom zijn er geen Europese subsidies aangevraagd voor dit project; vooral leefbaarheid, natuurcompensatie, werkgelegenheid en burgerparticipatie zijn toch zaken die hoog scoren? Tijdens de informatieavond werd door de provincie aangegeven dat hier nog niet aan gedacht is. Wordt het niet tijd dat Sittard-Geleen een eigen subsidiespecialist aanstelt? Deze verdient zich onzes inziens dubbel en dwars terug.
- De bedrijfsgebouwen die tegen het natuurgebied Kasteel Wolfrath liggen zouden wat betreft de CDA-fractie nog meer kleuraccenten moeten krijgen, zodat het gebouw nog meer ingepast wordt in de omgeving.
- Kan de provincie van VDL eisen dat het gebouw zo wordt ontworpen dat er in de toekomst zonnepanelen op het dak geplaatst kunnen worden?
- Het wordt steeds duidelijker dat we moeten gaan nadenken over een circulaire inrichting van gebouwen. Denk na hoe de materialen in gebouwen (zoals tussenwanden of vloerbedekking) bijdragen aan flexibiliteit, verlenging van de gebruiksduur of mogelijkheden voor hergebruik. Investeer in de doorontwikkeling van demontabel bouwen om hergebruik op termijn te vergroten. Maar ook flexibilisering is mogelijk, zowel in het gebouw als de bestemming. Dit stedelijk gebied en zeker aan de A2 nabij Born/Holtum wordt momenteel volgebouwd met grote blokkendozen, die wellicht op termijn leeg komen te staan dan wel een andere bestemming krijgen. Kan dit worden meegenomen in de omgevingsvergunningen en wordt het niet tijd om hier (duurzaamheids)beleid voor te maken?