27 mei 2024

Hoge energiekosten in de optochthal van Sittard

De optochthal die 30 jaar geleden gebouwd werd voor het bouwen van wagens voor de grote stadsoptocht in Sittard heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een ruimte waarin vele vrijwilligers – zowel jong als oud – laten zien hoe bruisend het verenigingsleven van Sittard is! Naast de tientallen buurten die hier wagens bouwen voor de grote stadsoptocht van Sittard worden hier de wagens voor de jaarlijkse kinderoptocht en Oktoberfeestparade gebouwd.

Naast het bouwen van wagens heeft de optochthal een ontmoetingsfunctie voor vrijwilligers die gedurende het hele jaar hun steentje bijdragen aan de rijke Sittardse verenigingscultuur. Doordat de grote optochthal nauwelijks is geïsoleerd ontstaan er hoge energierekeningen voor het Optochtcomité Sittard die zij zelf niet meer kunnen betalen. Daarnaast zijn de laatste jaren allerlei andere kosten gestegen zoals de elektrakosten en de kosten van andere bouwmaterialen in de hal. Op dit moment kan echter de verwarming niet meer worden aangezet in de hal door deze hoge stookkosten. Het Optochtcomité wil investeren in de verduurzaming van het dak, maar beschikt niet over de financiële middelen hiervoor.

Daarom stelden onze raadsleden Sjohn Smeets en Patrick Brouwers vragen aan het college van B&W. De belangrijke en verbindende rol van de activiteiten in de optochthal moet behouden blijven!