Welke consequenties heeft het niet doorgaan van de Zuidelijke Spooraansluiting Chemelot?
Raadslid Marcel Mastenbroek heeft afgelopen vrijdag namens het CDA vragen over de consequenties van het niet doorgaan van de Zuidelijke Spooraansluiting Chemelot aan het college gesteld.
Mastenbroek vraagt het college onder andere naar de afwegingen die gemaakt zijn om het project te beëindigen en welke alternatieven er zijn. Bovendien vraagt hij wat het afblazen van het project betekent voor de bewoners van het Mauritspark, en de veiligheid en leefbaarheid van het gebied, en of de wijkplatforms Krawinkel en Sittard-Centrum, alsmede eventuele bewonersinitiatieven, actief zijn geïnformeerd. Ook vraagt hij het college naar de gemaakte (gemeentelijke) kosten en de subsidiegelden. Als laatste vraagt hij hoe het college aankijkt tegen het elektrificeren van het goederenspoor tussen het rangeerstation en Chemelot, om zo de geluids- en stankoverlast van de diesellocs in Sittard terug te dringen.
In 2011 heeft de gemeenteraad van Sittard-Geleen ingestemd met het projectplan en de aanpak RAIL-terminal Zuidelijke Aansluiting Chemelot. Door de nieuwe ontsluiting zou op tal van fronten een belangrijke verbetering worden gerealiseerd, te weten: bereikbaarheid, flexibiliteit, veiligheid, milieu, logistiek en leefbaarheid voor zowel Chemelot, Geleen (Krawinkel/Mauritspark) als Sittard-spoor nabij het station. De zuidelijke aansluiting zou op het terrein van Chemelot komen. De kosten werden geraamd op ruim 25 miljoen euro
Het college heeft de raad op 20 mei medegedeeld dat het project, als gevolg van het niet opwegen van de baten tegen de kosten en voortschrijdend inzicht met betrekking tot alternatieve transportmodaliteiten, beëindigd is. De gemeenteraad heeft op 27 september 2018 de bijdrage van 6,5 miljoen euro aan dit project teruggebracht naar 1,5 miljoen euro. De CDA-fractie heeft het college bij die besluitvorming gewezen op de mogelijkheid dat hierdoor ook andere investeerders zouden kunnen afhaken, hetgeen nu helaas ook het geval is.