08 april 2019

Europaconferentie 'grensoverschrijdende criminaliteit'

De Europaconferentie in Breda, die vrijdag 5 april werd gehouden  in voormalige gevangenis de Koepel, stond in het teken van het oplossen van de georganiseerde, grensoverschrijdende criminaliteit.Met onder andere bijdrages van minister Grapperhaus, politiechef Noord-Brabant Rienk de Groot en Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg was het een mooie en interessante middag.

In zijn bijdrage gaf de minister van Justitie en Veiligheid Ferdinand Grapperhaus aan dat volgens hem burgemeesters geen ‘sheriff’ moeten worden. Hij schaart zich achter het recent uitgebrachte advies van de Raad van State, waarin staat dat burgemeesters niet meer bevoegdheden moeten krijgen om ondermijnende criminaliteit aan te pakken. “Burgemeesters moeten tot op zekere hoogte betrokken zijn bij misdaad”, stelde Grapperhaus. ,,Vooral als het gaat om het delen van informatie, maar ook daar waar het de leefbaarheid van de wijken betreft. Maar het is justitie die de misdaad moet bestrijden. Burgemeesters zijn geen crimefighters, maar in de eerste plaats burgervaders en burgermoeders.”

Dit laatste wordt zeker ondersteund door Lambert van Nistelrooij, die onlangs op verzoek van het CDA Brabant aan de slag gaat als burgemeestersscout. Lambert sloot deze 10de Europaconferentie af met de constatering dat het wezenlijk is om elkaar als bestuurders te vinden op de verschillende niveaus. “Het is noodzakelijk als CDA om je positie te bepalen en het thema ‘georganiseerde criminaliteit’ op de agenda te zetten. In de komende twee maanden vindt het debat over dit thema plaats. Het is daarom goed dat we vandaag al een verdieping hebben gemaakt.”
De bijeenkomst werd afgesloten met de EVP-borrel vanwege het aanstaande afscheid van Lambert van Nistelrooij en zijn collega Wim van de Camp als Europarlementariër na 15 resp. 10 jaar hun energie te hebben ingezet voor de Europese waarden en normen.