15 juni 2021

Verslag vanuit de raad

Voor het eerst in 2021 kon de gemeenteraad van Alphen Chaam op 27 mei weer fysiek bij elkaar komen. Helaas werd deze raadsvergadering echter ook bekend dat ons raadslid Deo de Wit zich terug trekt als raadslid. Dit besluit heeft hij genomen vanwege een bestemmingsplan procedure waar hij bij betrokken is. Wij zijn Deo dankbaar voor zijn inzet en betrokkenheid van de afgelopen jaren en respecteren zijn beslissing om, zonder enige druk van buitenaf, zich te kunnen richten op de toekomst van zijn onderneming en ook zijn persoonlijke toekomst.

Morgen, woensdag 16 juni, zal John Snoeijs als vervanger van Deo worden benoemd en we wensen hem daar uiteraard veel succes bij. Tijdens de raadsvergadering van 27 mei hebben wij verder aandacht gevraagd voor het traject van de fietsallee richting Alphen en afronding van het eerste deel. Ook de toegankelijkheid van Den Heuvel en de ontwikkelingen van de Markhoeve in Strijbeek riepen bij ons vragen op. De houding van het college ten aanzien van het Verstedelijkingsakkoord voor de regio Breda Tilburg riep echter nog de meeste vragen op en wij hopen dan ook dat het college de belangen van Alphen Chaam goed behartigd in dit akkoord.

Het grootste agendapunt van de vergadering was de besluitvorming over het leefbaarheidsonderzoek in Chaam. Het CDA is van mening dat Chaam er qua leefbaarheid moeilijk op vooruit kan gaan zolang de N639 niet wordt aangepakt. We kunnen ons wel vinden in het gekozen scenario door het college maar zien graag dat eerst de weg wordt aangepakt voordat de kern op allerlei mogelijke manieren wordt verfraaid. Daarom hebben wij de motie de polonaise achteruit ingediend welke unaniem is aangenomen. Hopelijk kunnen we nu snel stappen zetten naar een veiliger en leefbaarder Chaam.