12 juni 2024

CDA reageert op dorpsstrategie Almkerk

Onze woordvoerder Arno Bouman heeft deze week namens CDA tijdens de Altenatafel de eerste reactie gegeven op het voorstel.
Het CDA benadrukt het belang van het nemen van goede besluiten over de voorgestelde strategie en wijst erop dat wat het CDA betreft nog geen definitieve handtekening gezet kan worden onder deze strategie.

Financiële onderbouwing
Het CDA mist een financiële onderbouwing van de haalbaarheid en betaalbaarheid van de dorpsstrategie Almkerk. Wat het CDA betreft, dient het plan globaal doorgerekend te worden om te zien of het haalbaar is. Bij deze doorrekening moet ook worden meegenomen wat er gebeurt met de vrijkomende voetbalvelden van vVAltena. We moeten de inwoners later niet teleurstellen dat we terug moeten komen op eerder genomen beslissingen.

Sportpark
De locatie van het sportpark nabij het gemeentehuis heeft de voorkeur. Wat het CDA betreft, mag deze locatie best meer naar het kanaal richting Nieuwendijk worden verplaatst.

Verplaatsen Centrum
Een punt van zorg is de parkeerproblematiek in het centrum. Wanneer de plannen doorgaan wordt Almkerk uitgebreid met ongeveer 700 huizen. Dat ga je in het centrum van Almkerk merken. Het hele centrum hoeft niet verplaatst te worden. Voor het CDA is het belangrijk dat de medische voorzieningen in het centrum blijven omdat daar veel ouderen wonen die daarvan gebruik maken.

Mottenburcht
De Mottenbutcht is een prachtig en waardevol gebied dat perfect aansluit bij de mooie landelijke uitstraling van Almkerk. Het volbouwen van dit gebied hoeft niet voor het CDA. Het zal de aantrekkelijkheid/ uitstraling van Almkerk verminderen en het zal ook problemen geven met de verkeersontsluiting. Het is daarom van groot belang om de Mottenbutcht te behouden en te koesteren als een onmisbaar deel van Almkerk.

De Alm en geluidswal
Volgens het CDA moet de Alm de groenblauwe ader van Almkerk worden. Zorg ervoor dat er geen geluidswal om Almkerk komt te leggen. Behoudt het open karakter van Almkerk. Verder moeten we het gebied rondom Emmikhoven blijven betrekken bij deze plannen.

Start sportpark
Wanneer de besluiten zijn genomen en de plannen financieel haalbaar zijn start dan zo snel mogelijk met de voorbereiding en realisatie van het sportpark. Neem nu de tijd tot het defimitieve besluit voor de dialoog met de inwoners van Almkerk en de dorpsraad.