Samenwerking vereist tot oplossen knelpunt "Bergsche Maasveren"
Het CDA Altena heeft tijdens de Altenatafel een standpunt ingenomen over de samenwerking voor het oplossen van het knelpunt met de veerboten van de Bergsche Maasveren.
Lees hier de eerste termijn van raadslid Otto van Breugel tijdens de altena tafel.
Voorzitter
In 2008 hebben we met elkaar afgesproken om akkoord te gaan met een bedrag
van 22,6 miljoen euro, met de verwachting dat dit voor de komende 30 jaar
voldoende zou zijn. Helaas blijkt nu dat we onder de huidige omstandigheden deze
periode niet gaan halen.
Het stichtingsbestuur en de raad van toezicht willen de problemen niet te ver
doorschuiven naar de toekomst en hebben aan de bel getrokken. Zij stellen voor om
voor diverse doelgroepen marktconforme tarieven te gaan heffen.
Onlangs hebben we goed geluisterd naar insprekers, waaronder de dorpsraad
Drongelen. Voor de bewoners van met name Dussen, Drongelen, Eethen, Meeuwen,
Genderen en Babyloniënbroek is dit nieuws als een donderslag binnen gekomen en
dat begrijp ik als je dit als jarenlang gebruiker dit plotseling moet lezen vanuit de
krant. Het is het gesprek van de dag in Drongelen en Dussen maar ook in de
omliggende dorpen. Het CDA Altena vindt het geen goede handelswijze om dit zo te
doen en wij vinden ook dat de voorgestelde invoering van de tarieven per juli 2023
a.s. niet moet ingaan.
Wij vinden dat het proces om scenario’s te verkennen niet goed is gevoerd en dat
dit nog wel gedaan moet worden en dat het invoeren van een tarief zoals
voorgesteld wordt een van de scenario’s kan zijn maar DOE DIT ALSTUBLIEFT
SAMEN MET DE INWONERS EN LEG ZE HET NIET OP! WERK SAMEN!
Uitgesprekken die ik met mensen uit de dorpsraad Drongelen heb gevoerd blijkt dat
die echt willen meedenken hoe we dit kunnen gaan oplossen en ik weet zeker nog
veel meer mensen.
Wij stellen voor om een open en transparant proces te doorlopen, waarbij
belanghebbenden uit de verschillende gemeenten worden betrokken. Het is
essentieel dat de mensen begrijpen waarom deze maatregelen worden voorgesteld
en welke alternatieven er zijn. Nu is er vooral boosheid en onbegrip. Als CDA Altena
herkennen we dit.
Voorzitter er zijn allerlei alternatieven mogelijk.
Ten eerste moeten we in gesprek gaan met de gemeenten om te kijken of zij een
bijdrage kunnen en willen leveren aan het behoud van de veerboten. Het is
belangrijk dat zij zich bewust zijn van de waarde van deze verbindingen voor de
lokale gemeenschappen en het toerisme in de regio. Er wordt gesteld dat de
gemeente niet willen bijdragen maar is dat ooit gevraagd? In ieder geval niet in deze
Raad.
Het CDA Altena kan zich heel goed voorstellen dat er door de gemeente óók een
jaarlijkse bijdrage wordt gedaan aan de Bergsche Maasveren waarmee een
eventueel tarief niet nodig is of in ieder geval veel lager kan zijn dan de huidige
voorgestelde tarieven.
Deze zijn voor veel mensen te hoog. We moeten samen met de inwoners
onderzoeken wat een redelijk en haalbaar tarief zou zijn, zodat de veerboten voor
zowel de korte àls de lange termijn beschikbaar en betaalbaar blijven voor iedereen.
Een ander idee dat besproken kan worden, is de invoering van een Altena- korting
voor de genoemde dorpen in Altena of voor alle inwoners in Altena. Dit zou een
speciale vergunning kunnen zijn die inwoners kunnen aanschaffen tegen een
jaarlijks tarief, waarmee ze onbeperkt gebruik kunnen maken van de veerboten. De
gemeente zou dan ook een bijdrage moeten doen. Dit zou een eerlijke manier
kunnen zijn om de kosten te dekken en tegelijkertijd de toegankelijkheid te
waarborgen.
De voorgestelde tarieven invoeren per juli a.s. is voor ons niet akkoord en totdat er
een goede oplossing is voor de verkeersproblematiek aan de Kromme Nol zien wij
dit zelfs als een zéér onverstandige en niet uit te leggen stap in de verkeerde
richting.
Als CDA Altena zijn we van mening dat we het stichtingsbestuur Bergsche
Maasveren moeten oproepen om op de pauze-knop te drukken. Dit geeft hen de
kans om de krachten moeten bundelen en samen te werken met de gebruikers om
een oplossing te vinden voor dit probleem i.p.v. nu tarieven onder stoom en kokend
water per juli a.s. aan de inwoners opleggen.
Laten we in gesprek gaan met de inwoners, de dorpsraden, de gemeenten en
andere belanghebbenden om gezamenlijk te zoeken naar een duurzame en
rechtvaardige oplossing. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat de veerboten
behouden blijven als een belangrijke verbinding binnen onze gemeenschap.