N279: Voorkeur van provincie is niet onze voorkeur
De N279 Veghel-Asten verbindt woon- en werklocaties tussen Veghel en Asten en in de regio. Ook heeft de weg een grote rol in het bereikbaar en leefbaar houden van de regio Zuidoost-Brabant. Om de krachtige positie van de regio te behouden, is het belangrijk dat de doorstroming en deverkeersveiligheid op de N279 tussen Veghel en Asten worden verbeterd. Momenteel zijn daar plannen voor in ontwikkeling. Er is nu een voorkeursalternatief ontwikkeld, maar volgens ons moet deze niet onze voorkeur genieten.
Vorig jaar hebben we bij de voorjaarsnota behandeling een motie ingediend waarin we aangaven dat we het huidige standpunt van de provincie van 2 x 1 rijbaan belemmerend vinden voor de economische ontwikkeling in onze regio. Wij vonden (en vinden we nu nog steeds) dat een capaciteitsvergroting naar 2 x 2 rijstroken en een vlottere doorstroming door middel van ongelijkvloerse kruisingen (tunnels of viaducten) noodzakelijk zijn in het kader van leefbaarheid, verkeersveiligheid, bereikbaarheid en economie.
Regionale bestuurders hebben op 20 april een voorlopig besluit genomen. De weg blijft voor het grootste deel 2x1 rijstroken met 80 km/uur. Om de doorstroming en veiligheid op deze provinciale weg voor de toekomst te garanderen, worden de meeste bestaande kruisingen en aansluitingen tussen Asten en Veghel ongelijkvloers en kiest de Stuurgroep ervoor om de N279 bij Helmond om de wijk Dierdonk heen te leggen. Voor Veghel geeft de Stuurgroep de voorkeur aan de aanpak op het huidige tracé. Naast de uitbreiding van de infrastructuur worden nieuwe slimme technische oplossingen ingezet voor een betere doorstroming.
Het voorlopige voorkeursalternatief waar de Stuurgroep nu overeenstemming over heeft gevonden, wordt de komende weken door de afzonderlijke wethouders besproken in de colleges van B&W en eventueel in de gemeenteraad. Daarna besluit de Stuurgroep in juni over een definitief voorkeursalternatief. Dat wordt als advies uit de regio voorgelegd aan Gedeputeerde Staten van de provincie. Het college van GS zal dan definitief besluiten tot een definitief tracé welke verder in detail uit gewerkt kan worden in een provinciaal Inpassingplan.
Kortom, onze voorkeur wordt niet gehonoreerd met dit voorkeursalternatief. We hebben daarom ook aangegeven bij het college dat we hier als gemeente Asten niet mee akkoord zouden moeten gaan.
Vragen? Stel ze gerust, klik hier