09 november 2022

Begroting 2023: vooruitkijken en door ontwikkelen in turbulente tijden

De tijd waarin we leven is turbulent. In onzekere tijden biedt de gemeente Asten houvast met een prettige leefomgeving. De financiële positie is tot en met 2025 gezond. De komende jaren kunnen wij vooruitkijken om de ambities waar te maken. In de raadsvergadering van 8 november jl. heeft de gemeenteraad de begroting voor 2023 vastgesteld.

Dit voorjaar is een nieuw college aangetreden. In het coalitieakkoord met als titel 'Gedreven door passie en ambitie' staan de speerpunten van het nieuwe bestuur geschreven. Hier staat ook de handtekening van onze partij onder. Door een nieuwe verdeelsystematiek van het gemeentefonds ontvangt de gemeente Asten vanuit Den Haag nu meer geld. Na jaren van bezuinigingen is er eindelijk weer wat meer ruimte gekomen om te investeren.

Belangrijke speerpunten voor 2023 zijn: de bouw van woningen voor diverse doelgroepen, het investeren in de openbare ruimte, bestrijden armoede en stimuleren werkgelegenheid, bevorderen sport en gezondheid, inzet op preventie in het sociaal domein, aankoop grond voor woningen en bedrijven, de centrumvisie, bedrijventerreinen en veiligheid.

Als CDA hebben we in een beschouwing onze standpunten uitgesproken over diverse ontwikkelingen. De beschouwing, zoals uitgesproken door onze fractievoorzitter Rico ter Voert, is te lezen via deze link: klik hier.