17 september 2021

CDA bezorgd over beperkte toegankelijkheid geldautomaten

Er zijn in korte tijd bankfilialen en geldautomaten in Asten gesloten. Dit heeft te grote nadelige gevolgen voor Astenaren. Dat is de strekking van de fractie van het CDA in Asten en zij stellen hier volgende week vragen over aan het College.

De banken hebben steeds vaker te maken met plofkraken, en hebben daarom op veel locaties in Nederland besloten om pinautomaten af te stoten. Sommige pinautomaten zijn hierdoor ook minder toegankelijk geworden en sluiten soms zelfs na een bepaald tijdstip in de middag. Ook in Asten zijn al op locaties pinautomaten weggehaald. Het is daarom voor veel Astenaren steeds ingewikkelder om bij financiële middelen te komen, en voor ondernemers om geld te storten. Er is zelfs al sprake van lange wachttijden voor ondernemers, die kunnen oplopen tot vijf werkdagen. Dat betekent ook grote sommen geld die elders bewaard moeten worden en voor onveilige gevoelens kunnen zorgen, of dat ondernemers gedwongen worden uit te wijken naar bankfilialen op afstand, bijv. in Eindhoven . Centrummanagement Asten en de Seniorenvereniging hebben ook hierover zorgen geuit richting het gemeentebestuur.

Ook voor ouderen heef dit nadelige gevolgen. Gemeenteraadslid Susanne de Groot: “De laatste tijd zijn we door diverse inwoners en maatschappelijke organisaties aangesproken of de gemeente niet iets kan regelen dat er weer geldautomaten komen die 24 uur per dag beschikbaar zijn. Daarnaast zijn veel geldautomaten voor minder valide en senioren niet goed bereikbaar. Bovendien moeten ondernemers stad en land afrijden om contant geld te kunnen afstorten. Voor de inwoners van Asten is dit een basisvoorziening die op orde moet zijn.”

De CDA-fractie roept het College op om hier een bemiddelende rol in op te pakken.