05 juli 2024

Kadernota 2025: code oranje

De gemeente Asten voert al sinds jaar en dag een solide financieel beleid gericht op een duurzaam gezonde financiële positie. We hebben daarbij te maken met een veranderend financieel en economisch klimaat, plus allerlei ontwikkelingen in de politiek en in de wereld. Het resultaat hiervan is dat we de afgelopen jaren veel economische en financiële klappen opvingen. De financiële onzekerheid blijft bovendien aanhouden.

Ieder jaar bespreken we net voor het zomerreces de kadernota. Dit is de opmaat naar de begroting voor 2025. Dit is jaarlijks een belangrijk moment waarbij we als CDA reflecteren op de financiele positie van de gemeente, en ook over nieuwe ambities en wensen.

De titel van onze bijdrage bij de Kadernota 2025 is: code oranje. Deze slaat in dit geval niet op het Europees kampioenschap voetbal, maar op zwaar weer dat mogelijk op ons af gaat komen. Voor het jaar 2025 is de begroting sluitend gemaakt doordat onze reserves zijn ingezet. De jaren daarna laat op dit moment een fors tekort zien. Momenteel is het nog onzeker wat de bijdrage vanuit het Rijk gaat zijn vanaf 2026. Dit geeft onzekerheid en het maakt het de weersverwachting onbestendig. Code oranje is een waarschuwing waarbij de risico’s beperkt moeten worden. Het advies daarbij is om alert te zijn, om risico’s te beperken en om voorzorgsmaatregelen te nemen. Het laatste vinden wij op dit moment nog te vroeg en wij hopen dat het Rijk hiervoor de oplossing gaat bieden. Dan kunnen wij als gemeente Asten door met onze ambities, kunnen wij onze taken uitvoeren en hoeven de lasten niet verzwaard te worden. Op dit moment vinden wij het te billijken dat onze reserves ingezet worden, maar dit zou op langere termijn een onwenselijke situatie zijn. Dit vraagt immers om fors in te gaan grijpen. Wel moeten wij de weersverwachting in de gaten houden en daar alert op zijn.

De kadernota 2025 is behandeld in de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 2 juli jl. De beschouwing van het CDA is te lezen via deze link, klik hier