Loverbosch fase 3: ruimte voor mens, dier en natuur
In de commissie Ruimte van 31 mei jl. is plan Loverbosch fase 3 besproken. Lees hier de inbreng van raadslid Geert van den Eijnde.
Begin vorig jaar heeft de gemeenteraad de Versnellingsagenda Woningbouw vastgesteld. Een versnelling in de woningbouw was en is nog steeds noodzakelijk, in aantallen, maar ook specifiek voor bepaalde doelgroepen: senioren en starters. Goed dat hierop is doorgepakt en nu tot een plan is gekomen voor Loverbosch fase 3. Een ambitieus plan kunnen we wel zeggen. Het plan omvat een groot aantal nieuwe woningen voor diverse doelgroepen, maar wordt ook gerealiseerd in een heel andere opzet als wat we doorgaans gewend zijn, in de vorm van een natuurinclusieve wijk.
Als CDA vinden wij het mooi dat dit is betrokken in dit plan. Bij realisatie van extra woningen is het ook belangrijk dat geïnvesteerd wordt in de groene uitstraling van de wijk. Water en natuur dienen een juiste plaats te krijgen, daarom is het ook des te belangrijker dat hier al goed over wordt nagedacht vroeg in het traject, bij de eerste opzet van het plan. Dat zien we hier terug komen. Dieren, natuur en water krijgen de ruimte. Wel is het belangrijk om de verhouding tussen de natuur en het wonen in de wijk goed in de gaten te houden. Dieren en mensen zullen in een goede harmonie samen moeten leven. De vraag daarom of er zich problemen voor kunnen doen hieromtrent? Bijvoorbeeld bepaalde soorten dieren die beschermd zijn, dieren die overlast kunnen veroorzaken bij de huizen/tuinen.
Als we dan kijken naar het aantal en type woningen dat terugkomt in het plan, kunnen wij ons in de basis goed vinden in het voorstel. In zijn algemeenheid hebben wij eerder ook aangegeven dat wij het belangrijk vinden dat gebouwd wordt met name ook voor starters en senioren. Hierbij zal het ene project zich natuurlijk beter voor een bepaalde doelgroep lenen dan een ander. In deze situatie is het project wat verder gelegen van het centrum. Wat ons betreft dan logisch dat minder specifiek ingezet wordt op seniorenwoningen. Voor deze doelgroep moet dan wel specifiek aandacht zijn in projecten dichter bij het centrum, maar dat lijkt in de voorziene projecten goed te komen. We zien dat een ruim aandeel is voorzien aan starterswoningen. Hier zijn wij erg blij mee. De starter heeft het nog steeds zwaar te verduren op de woningmarkt dus om hun een kans te geven is het belangrijk dat we actief inzetten op meer mogelijkheden voor de starters. Daarbij hebben wij wel de vraag de natuurinclusieve ambitie in deze wijk impact heeft op de woningprijzen, en daardoor ook wellicht onze ambitie raakt om juist betaalbare woningen te realiseren voor starters?
In de voorziene woningen zien wij daarnaast dat een minimaal percentage van 25% sociale huurwoningen wordt gehaald en dat bovendien ruimte wordt gegeven aan innovatieve woningbouwvormen. Beide punten zijn voor ons belangrijk dus goed dat dit terugkomt. Het wordt genoemd in het voorstel, dat ruimte wordt gegeven aan het realiseren van de woningen in de vorm van ander soort concepten, maar wij willen hier nog even de nadruk op leggen, dat wat ons betreft echt open mag worden gestaan voor bijvoorbeeld CPO. Niet alleen maar het realiseren van de woningen in de vorm van projectontwikkeling, maar inwoners echt de mogelijkheid geven een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het plan en de kans geven om hun eigen woning te ontwikkelen.
We hebben dan nog een algemene opmerking bij de voorgenomen opzet van het plan. Het is goed dat een groene omgeving een uitgangspunt is in het plan, maar het is ook belangrijk om op een goede manier te kunnen wonen. Hierbij hoort ook voldoende parkeergelegenheid. Nu is voorzien dat slechts 75% van de benodigde parkeercapaciteit wordt aangelegd. We begrijpen als CDA-fractie dat het belangrijk is om alternatieve vervoersvormen te stimuleren, maar enkel het verminderen van de parkeerplaatsen en vervolgens er maar vanuit gaan dat dit automatisch leidt tot dit resultaat is te kort door de bocht gedacht. Het is prima om hier naar te kijken, maar altijd moet in het oog worden gehouden dat je hiermee niet de Astense inwoner tot overlast bent. Onderzoek eerst of hier überhaupt vraag naar is en hoe dit gefaciliteerd moet worden en neem dan maatregelen. Wij zijn hier kortom sceptisch over en wij willen dan ook dat hier nog eens goed naar wordt gekeken.
Daarnaast maakte onze fractie een opmerking omtrent de bereikbaarheid. In de Koestraat is nu een knip voorzien voor gemotoriseerd verkeer. In principe zijn de woningen vooraan de Koestraat dadelijk, zoals nu ook het geval is, te bereiken via de achterzijde. Het is wel even de vraag hoe hier dan rekening wordt gehouden met bijvoorbeeld pakketdiensten die bij deze huizen moeten zijn. Het lijkt ons niet handig dat deze aan de achterzijde van de woningen moeten komen.