04 oktober 2023

Een Bont bal

Dat wordt het 22 november met de Tweede Kamerverkiezingen. Met een boel nieuwe, frisse gezichten, wat ik een goede zaak vind. En tegelijkertijd ook partijen met op voorhand een ‘premierskandidaat’, nieuwe contracten met een boel oude bekenden, tijdelijk terugtredende lijsttrekkers, een partij met maar één lid, overstappers naar partijen die het goed doen in de peilingen, een soort baangarantie? Nieuwe wijn in oude zakken, of was dat andersom?

Bestaanszekerheid lijkt hét credo te worden van een groot aantal partijen, en brede welvaart, een dure uitdrukking om aan te geven dat je graag wilt dat zoveel mogelijk mensen in Nederland het ‘gewoon goed’ hebben. Makkelijk gezegd, maar ontzettend moeilijk om waar te maken want we zijn van zoveel factoren afhankelijk met elkaar. Het blijft altijd geven en nemen, respect voor elkaars standpunten en elkaar zoveel mogelijk in het ‘midden’ vinden.

Dat treft, want in dat midden vinden wij het CDA. Waar het credo altijd al bestaanszekerheid is, zorgen voor elkaar. Dat lukt alleen helaas niet altijd, het blijft hard werken. Politiek is een werkwoord en dat weten ze bij het CDA.

Of het nu een stem wordt op Henri Bontenbal of bijvoorbeeld onze eigen Brabantse nummer vier, ‘geen gezeik stem Inge van Dijk’, dat moet ik nog even bekijken. Wij blijven in ieder geval trouw aan het origineel, het A-merk, of net hoe je het zeggen wil.

Mart Smits
Fractievoorzitter CDA Bernheze
CDA Bernheze: altijd in de buurt!