15 juni 2024

Riool en water

We hebben ook in Bernheze de verantwoordelijkheid om ons vuil water te verzamelen en aan te bieden aan het waterschap. Die maakt dit water op de rioolwaterzuivering (RWZI) weer schoon. Daarvoor ligt er een ingenieus stelsel van leidingen die het vuile water van de bedrijven en woningen transporteert. Dit stelsel heeft al ongeveer 50 jaar gefunctioneerd en is steeds uitgebreid. Het stelsel heeft alleen steeds meer onderhoud nodig en op een aantal plaatsen wordt dit zelfs al vernieuwd. Het drukriool heeft al nieuwe pompen en besturingskasten gekregen.

Het afkoppelen van regenwater gaat steeds een belangrijkere rol spelen. Het CDA vindt dit een goede zaak. Door het afkoppelen hoeft het schone water niet door de rioolwaterzuivering maar kan het gebruikt worden om grondwater aan te vullen.

Bij nieuwbouw is het al standaard om het regenwater te infiltreren. Bij bestaande situaties kan je dit zelf door verharding te verwijderen (tegelwippen) en de regenpijp af te zagen. Wist je dat bij het Waterschap Aa en Maas zelfs een subsidie aangevraagd kan worden voor het afkoppelen van regenwater? Vorig jaar hebben in Bernheze 33 inwoners hier al gebruik van gemaakt.

Houd schoon water schoon en kijk eens wat er bij jouw woning of tuin mogelijk is!

Adri School

Raadslid CDA Bernheze

CDA Bernheze: altijd in de buurt!