23 december 2016

WMO Verordening

Wij hebben gelet op een aantal voor het CDA belangrijke zaken:

·        Eigen regie van de cliënt

·        Meer ruimte voor maatwerk

·        Eigen regie kunnen nemen via PGB door verhoogde en reële PGB-tarieven.

·        Eenzaamheid bestrijden door deel te kunnen nemen aan het leven van alledag en de mogelijkheid om sociale contacten te kunnen onderhouden.

·        Zinvolle dagbesteding

·        Ontzorgen van mantelzorgers

·        Huishoudelijke hulp en integratie van de afgeschafte Huishoudelijke Hulp Toeslag

·        Dat er bij de intake gewezen wordt op de mogelijkheid gebruik te maken van cliëntondersteuning.

·        Versoepeling eigen bijdrage naar 110%, blij mee

·        Meer kansen voor lokale ondernemers

·        Verbeterde controle klachtenafhandeling

·        En natuurlijk het advies van de WMO adviesraad.

De punten die ik net heb opgesomd zijn bijna allemaal duidelijk en helder verwoord. Het CDA heeft nog een paar vragen:

1.     De WMO adviesraad is te laat geïnformeerd waardoor hun aanbevelingen niet in deze stukken verwerkt konden worden. Onze vraag is dan ook: Neemt u de aanbevelingen van de WMO adviesraad over? Graag vernemen wij welke u wel overneemt, welke niet en waarom niet. En de consequenties van de door hun geplaatste opmerkingen op deze verordening. Daarnaast  het verzoek om voortaan de WMO-adviesraad echt tijdig te betrekken. Dit is niet de juiste gang van zaken. We moeten blij zijn met een goed functionerende WMO-adviesraad en hen dan ook zo behandelen.

2.     De PGB tarieven zijn opgehoogd,  de grens van de eigen bijdrage wordt verhoogd en er wordt minder eigen bijdrage huishoudelijk werk gevraagd.  Stuk voor stuk goede ontwikkelingen, maar waar gaat u dit allemaal van betalen? Oftewel waar bezuinigt u dit op?  Zijn andere zaken aangescherpt?

3.     De uitwerking bij de Huishoudelijke Hulp is niet duidelijk. En juist dit gaat de meeste mensen aan, is vernieuwd en zou goed uitgerold en gemonitord moeten worden. Hoe gaat u dit verder uitwerken?

4.     Mogelijkheid cliëntondersteuning is in communicatie opgenomen bij intake. Toch wordt hier amper gebruik van gemaakt. Uit het klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat er maar 38% van de cliënten bekend is met de onafhankelijke cliëntondersteuner, 62% is er dus niet bekend mee.. erg hoog! Wat zijn uw plannen om dit te verbeteren? Kan dat op meerdere plaatsen in de verordening worden opgenomen?

5.     Is deze verordening in overeenstemming met de verordening die is aangenomen in Gestel? Wat zijn de verschillen?

6.     Goede communicatie naar cliënten en uitleg aan  ouderenadviseurs, cliëntondersteuners, ombudsman en regionale vertrouwenspersoon is nu snel essentieel omdat dit per 1 januari ingaat. Zij zullen het druk krijgen. Wij hopen dat u hen niet alleen schriftelijk informeert maar ook mondeling zodat zij ook gelijk hun vragen kwijt kunnen. Hoe en wanneer gebeurt dit? Het is nu wel heel erg kortdag.

7.     Een laatste vraag: In de verordening staat dat het door het gemeente gevoerde beleid minimaal eenmaal per vier jaar geëvalueerd wordt. Dat vinden wij, net zoals de WMO-adviesraad echt te weinig. De komende jaren zal het sociale domein nog continu in beweging zijn. Dit heeft ook zijn uitwerking op de WMOGeen eenvoudige klus geweest om alles goed te organiseren en  in de praktijk blijken er nog gebreken te zijn in onze aanpak. Denk ook aan de discussies bij de KBO- avond.  Het CDA is daarom van mening dat i.p.v. eens in de vier jaar, er eenmaal per jaar geëvalueerd moet worden, zodat doeltreffendheid en de effecten van de verordening in de praktijk goed worden gemonitord en eventueel aangepast kunnen worden.  Dit amendement is overigens ook door CDA Gestel ingediend en unaniem aangenomen.

Tot slot: Het CDA stemt in met deze verordening. Maar wij dringen er wel op aan om flexibel te zijn als dat beter is voor de cliënt en zijn omgeving.

De wethouder heeft de opmerkingen en vragen van de WMO-adviesraad tijdens de raadvergadering beantwoord en de gemeenteraad verzekerd dat zij de volgende keren wel tijdig om hun advies gevraagd zullen worden.