07 februari 2017

Geen subsidie toeristisch informatiepunt en bezoekerscentrum De Groene Poort

Hieronder is opgenomen de brief aan het college van B&W van Boxtel door het CDA op 7 februari 2017 over het stopzetten van subsidie voor het toeristisch informatiepunt en het bezoekerscentrum De Groene Poort:

Geacht college,

Een van de zes speerpunten van dit college is toerisme en recreatie. Het museum dat veruit de meeste bezoekers trekt in de gemeente Boxtel is Oertijdmuseum De Groene Poort. De Groene Poort is in 18 jaar tijd uitgegroeid tot een toeristische trekpleister van formaat en trekt gemiddeld 70.000 bezoekers per jaar. Vorig jaar is De Groene Poort uitgeroepen tot de Parel van Boxtel en wordt door het gemeentebestuur gezien als publiekstrekker.

Het gemeentebestuur vindt de rol van De Groene Poort zo belangrijk dat ze meewerkt aan de Dinoroute van het museum naar het centrum van Boxtel. Op deze manier kan ons centrum profiteren van al die museumbezoekers en kan ons centrum bruizender worden.

De CDA-fractie kan deze zaken niet rijmen met het feit dat de subsidie aan het toeristisch informatiepunt en bezoekerscentrum in De Groene Poort per 1 januari 2017 is stopgezet. De ondernemer van De Groene Poort heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in een digitaal informatiebord over de verschillende toeristische mogelijkheden in Boxtel e.o., heeft een aanzienlijke ruimte in zijn bedrijf hiervoor vrijgemaakt (waar ook andere ondernemers zich kunnen profileren), krijgt 75.000 en in de toekomst wellicht meer mensen over de vloer, heeft goede parkeergelegenheid, zit direct aan de afrit van de A2 en heeft al jaren ervaring in de toeristische sector. Het CDA heeft al een aantal keren in de gemeenteraad tijdens kadernota- en begrotingsbehandelingen aangegeven het volstrekt onbegrijpelijk te vinden dat de subsidie voor dit informatiepunt en bezoekerscentrum wordt stopgezet en wordt ingezet op de andere bezoekerscentra en informatiepunten in Boxtel en Liempde. Wij pleiten er dan ook voor de subsidie voor het bezoekerscentrum en informatiepunt De Groene Poort weer op te nemen en met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2017 uit te betalen. Hier bereiken we de meeste bezoekers mee.

Bovendien vinden wij het een kwalijke zaak dat het project waar onze basisschoolscholieren een bezoek brachten aan De Groene Poort ook enige tijd geleden is stopgezet. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen op deze leeftijd kennis maken met onze natuur en cultuur. Er liep een waterproject in samenwerking met Het Waterschap De Dommel maar ook over o.a. klimaat, duurzaam consumeren en het ontstaan van de aarde en het leven werden lessen verzorgd. Juist bij deze leeftijdscategorie is breed oriënteren belangrijk.

Het huidige museumbeleid loopt tot 2017 en wij zijn benieuwd hoe het nieuwe museumbeleid vormgegeven gaat worden. Wij als CDA zouden graag zien dat de branche mee mag beslissen over het opstellen van een integraal plan en de verdeling van de gelden.

Daarom enkele vragen:

1.     Wat zijn de argumenten waarom het informatiepunt/bezoekerscentrum is weggehaald bij De Groene Poort?

2.     Wat is de verdeling van gelden over de verschillende informatiepunten en bezoekerscentra?

3.     Wat is uw motivatie voor de verdeling van deze gelden?

4.     Kunt u ons uitleggen waarom er geen subsidie uitgetrokken wordt voor bezoeken van basisschoolscholieren aan De Groene Poort?

5.     Wanneer wordt de opstart gemaakt voor de nieuwe Nota Toerisme en Recreatie?

6.     Worden ondernemers uit de branche hierbij betrokken?

7.     Kunnen ondernemers uit de branche hier ook actief input aan leveren en meebeslissen?

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Hoogachtend,

Fractie CDA