23 februari 2017

Het rapport van de rekenkamercommissie naar risicomanagement.

Hieronder de reactie van het CDA op het rapport van de rekenkamercommissie naar risicomanagement, in de raadsvergadering van 21 februari 2017:

Het CDA is blij met dit rapport. Het is duidelijk dat wij als raad kansen voor kaderstelling laten liggen (7) die we moeten inzetten. Ook is duidelijk gemaakt dat de raad niet altijd op de hoogte wordt gebracht van de risico’s.  Als de risico’s expliciet gemaakt worden, wordt besluitvorming objectiever. Iedereen weet dan wat de feiten zijn en welke risico’s bewust genomen worden of vermeden worden. Dit bevordert een proactieve houding en positie van college en raad. En dat komt ten goede van Boxtel. Risicobeheersing mag niet ten koste gaan van slagkracht van de gemeente, maar we mogen wel verwachten dat men voortdurend bewust is van risico’s en de sturing c.q.  beheersing hiervan.

Het CDA  wil net als de rekenkamer een gemeente breed beleid m.b.t risicomanagement. We snappen dat de veranderde organisatie vraagt om een inhaalslag m.b.t. deskundigheid en moedigen dit dan ook toe. Vooral willen wij een risico paragraaf toegevoegd aan ieder raadsstuk en dan niet alleen financieel risico benoemen. Maar ook juridisch, maatschappelijk, imago en privacy risico de aandacht geven die het naar ons idee verdient. Dit maakt raadsvoorstellen en plannen sterker en doordachter en voorkomt dubbelwerk zoals bij bestrating, parkeren en muziekonderwijs de afgelopen jaren is gebeurd.

Ook de nog steeds niet aanwezige MOP gemeentelijke gebouwen verdient geen schoonheidsprijs, risico’s zijn nu moeilijk in te schatten

Daarnaast willen wij voorstellen dat er een raadswerkgroep opgestart wordt waar de vertegenwoordiging van de raad een kader stellend stuk voorbereid m.b.t. norm vaststelling verhouding tussen aanwezige en benodigde weerstandscapaciteit. Dit in tegenstelling tot het collegevoorstel dat voorstelt met een stuk hiervoor te komen. Volgens het CDA is het belangrijk dat de raad ook in een vroeg stadium zelf aan zet komt.

Wij stemmen graag in met deze aanbevelingen en willen het college opdracht geven om de aanbevelingen uit te voeren, tussentijds te rapporteren en na een jaar de raad te evalueren.

De raad gaat akkoord met ons voorstel voor de raadswerkgroep en de rekenkamer heeft toegezegd de werkgroep te gaan begeleiden.

Vera Brouns