24 februari 2017

Stoepen, fietspaden en wegen.

Tijdens het vragenhalfuurtje, in de raadsvergadering op 21 februari, heeft de CDA-fractie aandacht gevraagd voor het goed onderhouden van stoepen, fietspaden en wegen:

"We hebben zojuist het plan van burgerinitiatief Rolstoel Vriendelijk Liempde aangeboden gekregen.  Een heel mooi goed uitgewerkt burgerinitiatief. Ik ben bij een bijeenkomst hierover in Liempde geweest en heb gezien en gehoord wat de plannen zijn en waarom de aanpassingen nodig zijn.

Het CDA wil de aandacht voor stoepen in Liempde doortrekken naar de stoepen, fietspaden en wegen in heel Boxtel, Liempde en Lennisheuvel. Wij krijgen hier vaak vragen over. Voor inwoners is dit een heel belangrijk punt.

Als voorbeeld wil ik het fietspad Oirschotse weg tussen Duits Lijntje en het Spoor noemen. Er zitten veel bobbels in. Dit fietspad is een aantal malen opnieuw bestraat, maar de problemen blijven steeds terugkomen. Wielrenners en andere fietsers fietsen vaak op de weg omdat er niet op het fietspad te fietsen is. Levensgevaarlijk.

En, door de aanpak van de Baandervrouwenlaan, is de Parkweg veranderd in een racebaan. Fietsers hebben hier geen fietspad, het is hier moeilijk uitwijken, dit lijdt tot gevaarlijke situaties zeker voor de vele jeugdige sporters die hier dagelijks fietsen.

Een laatste voorbeeld is de te hoge en gevaarlijke drempel in Dr. De Brouwerlaan/Hendrik Verheeslaan. Deze situatie blijft ook na aanpak nog steeds gevaarlijk.

En zo zijn er heel veel problemen in Boxtel met stoepen, fietspaden en wegen. Onze vragen:

1.     Is er een goede actuele inventarisatie van knelpunten stoepen, fietspaden en wegen?

2.     Is er een goed plan van aanpak?

3.     Nu veel klachten over stoepen, fietspad Oirschotse grindweg, Parkweg, te hoge en gevaarlijke drempel Dr. De Brouwerslaan/Hendrik Verheeslaan.  Wanneer worden deze problemen goed en structureel aangepakt?"

De wethouder geeft aan dat hij prioriteiten moet stellen aangezien het budget dat hij van de gemeenteraad hiervoor heeft gekregen ontoereikend is. Dit bedrag is niet voldoende om al onze wegen, fietspaden en stoepen op niveau te houden.  De wethouder zegt toe de veiligheid op de Parkweg te gaan bekijken.

Bij de kadernota kan weer geld vrijgemaakt worden voor wegen, fietspaden en stoepen. Het CDA zal zich hiervoor inzetten.

Met vriendelijke groet,

Hélène