05 juni 2017

Parkeervisie en –reguleringsmaatregelen

Hieronder is opgenomen de reactie van het CDA op de vernieuwde parkeervisie:

Blauw parkeren en ontheffingen i.p.v. het veel te dure en ingewikkelde  vergunninghoudersparkeren.

Het vorige plan was veel te groot, te ingewikkeld, te duur en te stads. Deze visie past bij Boxtel. We beginnen zo klein mogelijk en hebben duidelijke spelregels om uit te bereiden als er toch meer  parkeeroverlast blijkt te zijn.  Het initiatief hiervoor ligt bij de buurten zelf en dat is goed. Zes maanden na ingang is er een evaluatie en dan neemt de gemeente zelf initiatief tot doorontwikkeling als dat noodzakelijk blijkt te zijn.

Er is deze keer echt geluisterd naar de belanghebbenden en de bezwaren uit al die bezwaarschriften. Ook zijn de belanghebbenden actiever betrokken bij vormgeving van dit nieuw maatregelenpakket en is er goed gecommuniceerd.

We beschikken over actuele informatie door de door ons zo gewenste onderhandelingen met de NS en nieuw parkeeronderzoek. AH kan eindelijk het eigen parkeerterrein opnieuw inrichten.

Kortom: Wij zijn blij dat deze parkeervisie er ligt.  Er is veel werk verricht.  Onze complimenten aan wethouder van Wanrooij en zijn ambtenaren en ook onze complimenten en dank aan Parkeervergunningen Boxtel Centrum NEE! voor hun vasthoudendheid en enorme inzet.

1.     Hoe verloopt de verdere communicatie? Worden de  belanghebbenden direct benaderd of alleen via de media? Antwoord: Belanghebbenden worden direct benaderd.

2.     Waarom moet er na 18 maanden weer een nieuwe aanvraag voor een ontheffing ingediend worden? Waarom is er niet gekozen voor automatische verlenging? Dat scheelt een hoop administratieve rompslomp voor aanvragers en gemeente. Weer een bedrijf inhuren? Ook uit financieel oogpunt handiger Antwoord: Blijft 18 maanden.  Reden: misbruik voorkomen. Punt wordt in evaluatie meegenomen.

3.     Als tip willen we meegeven om aan te geven waar ondernemers en hun werknemers en andere langparkeerders wel kunnen parkeren, nog niet helemaal duidelijk. (Breukelsplein, Hoogheem, Oosterlijk deel centrum, Q-park)

4.     Wij snappen dat uw prioriteit heeft gelegen in het maken van een nieuw parkeervisie maar wij vinden het jammer dat de zienswijze pas na de vakantie beantwoord kunnen worden mensen hebben nu….maanden na de beëindiging van de inzendtermijn pas een antwoord. Antwoord: Toezegging wethouder dat alle indieners van een zienswijze een reactie zullen ontvangen.

Tot slot en dat willen we toch blijven zeggen:  het CDA blijft voor het afschaffen van betaald parkeren in gehele gemeente zoals in heel veel gemeenten van onze omvang gebeurt.