05 juni 2017

Pleidooi voor integraal verkeersplan Boxtel/ Brief klankbordgroep PHS aan gemeenteraad

In de gemeenteraad op 30 mei riep het CDA met een motie op om de brief van de Klankbordgroep gezamenlijk te beantwoorden en de urgentie van een bredere visieontwikkeling te bevestigen. Dit is helaas niet gelukt. Alleen de fractie Balans steunde onze oproep. Het is gewoon een kwestie van fatsoen om te reageren op een brief die je toegestuurd krijgt.

Het CDA heeft inmiddels zelf een brief gestuurd aan de klankbordgroep. Het is nu aan de klankbordgroep en de werkgroepen OF en HOE ze hun werk voortzetten. Juist bij dit enorme grote en kostbare verkeersproject met enorme gevolgen voor heel Boxtel is de inspraak van bewoners en bedrijven en andere belanghebbenden essentieel. Draagvlak is nodig. Het CDA hoopt dat ook van harte dat de klankbordgroep en werkgroepen mee zullen blijven denken en adviezen zullen blijven geven.

Lees hieronder ons pleidooi in de gemeenteraad om de andere fracties te overtuigen om deze brief te beantwoorden:

Er leven zorgen bij de werkgroepen dat een gebrek aan samenhang leidt tot een chaotische verkeerssituatie.  Men heeft het gevoel keuzes te moeten maken op onderdelen terwijl voor een goede afweging een samenhangende visie nodig is. Dit leidt tot weerstand en twijfel of ze nog betrokken willen blijven. Dit moeten we voorkomen. Wij hebben de inzet van deze mensen hard nodig.  Zij worden nu al en straks aangesproken op de beslissingen die genomen zijn. “Jij hebt dit besloten want jij zit in de klankbordgroep”. Dat is prima als ze achter de beslissingen kunnen staan maar niet op deze manier.

De klankbordgroep wil een duidelijk signaal afgeven aan de gemeenteraad over de urgentie van bredere visieontwikkeling en wil voor de eerste helft van juni  de bevestiging dat deze urgentie wordt gedeeld en dat er een begin wordt gemaakt met visieontwikkeling met bijbehorend uitvoeringsprogramma en budget.  Op basis van ons antwoord zal de klankbordgroep in juni besluiten OF en HOE de werkgroepen en de klankbordgroep hun werk zullen voorzitten.

Vraag aan de wethouder: wat is uw reactie hierop?

Vraag aan de andere fracties; staat u net als het CDA, achter de oproep van de klankbordgroep om een bredere visieontwikkeling en kunnen wij als gemeenteraad de bevestiging aan de klankbordgroep geven?