07 juni 2017

Afbouwbegroting stadsgewest

Hieronder volgt de reactie van het CDA in de raadsvergadering op 30 mei 2017 bij agendapunt 12:

Het CDA is wederom niet aangenaam verrast over deze samenwerking. Wat ons betreft sluit de gemeente nooit meer samenwerkingsverbanden met een open einde. Wel wordt de communicatie steeds opener en de mogelijke gevolgen van nabetaling bij afronding steeds reëler. Wij hebben 1 vraag: wat is de uitkomst van de spoedarbitrage van 19 april?

De zienswijze mag wat ons betreft best wat scherper. Met erin vermeld:

-De accountantsverklaring ontbreekt omdat het stadsgewest geen accountant heeft kunnen vinden wij willen dat de gemeente Boxtel dit eist.

- Ook zouden wij de provincie vragen om zo snel als mogelijk duidelijkheid te geven over de rekenrente.

- Wat ons betreft is uitstel van de overdracht met een half jaar onbespreekbaar, graag zouden wij zien dat in de zienswijze een oproep gedaan wordt om 30-06-2018 te halen.

Wij hopen dat hiermee verdere oploop van kosten voorkomen wordt mede daar ook aan de personele kant de bedragen bij een half jaar uitstel verder op zullen lopen.

Stemverklaring:

Het CDA stemt tegen de nu voorliggende zienswijze omdat:

- De zienswijze niet scherp genoeg geformuleerd is, wij kunnen deze zo niet steunen.

- Wij zouden in de zienswijze minimaal willen oproepen cijfers alsnog te voorzien van een accountantsverklaring

- En wij willen dat de gemeente oproept vast te houden aan 30-06-2018 als opleverdatum.

Enkele dagen na de vergadering kwamen de volgende antwoorden op de door ons ingestuurde technische vragen:

Conform toezegging van wethouder Van Wanrooij tijdens de raadsvergadering van 30 mei jl. m.b.t. Stadsgewest hierbij de antwoorden op de vragen van fractie CDA.

1.    Mag de jaarrekening van een Gemeenschappelijke Regeling goedgekeurd worden zonder een accountantsverklaring?

Zie kanttekening 1.1 van het raadsvoorstel. Nee, zonder accountantsverklaring mag de jaarrekening niet worden goedgekeurd. Uit informatie van de controller van Stadsgewest is inmiddels bekend gemaakt dat accountantsbureau Baker Tilly Berk is aangetrokken. Zij verwachten tijdig een verklaring af te kunnen geven, waardoor de stukken tijdig aan de Provincie aangeleverd kunnen worden er geen risico is op een gedeeltelijke opschorting van de algemene uitkering aan de gemeente.

2.    Is de secretaris (P.J.M. de Leeuw) een volledige werkweek (40 uur) werkzaam bij het Stadsgewest 's-Hertogenbosch?

De loonkosten van de ambtelijk secretaris (maximaal € 5.000 per jaar) worden door de gemeente ’s-Hertogenbosch in rekening gebracht bij het Stadsgewest. Deze ambtelijk secretaris is al een aantal jaren met pensioen en vanwege de continuïteit is deze alleen nog in dienst bij de gemeente ’s-Hertogenbosch om zijn taken als ambtelijk secretaris van het Stadsgewest af te kunnen ronden. Het gaat om 0,06 fte en dus niet om een volledige werkweek.