28 september 2017

Blijverslening

Tijdens de gemeenteraad op 26 september heeft het CDA het volgende opgemerkt rondom de Blijverslening:

Blij dat er invulling gegeven wordt aan de motie die het CDA  samen met Combinatie '95 in november 2015 heeft ingediend. We hebben er lang op moeten wachten maar fijn dat hiermee voor meer mensen mogelijk gemaakt wordt om hun woning levensloopbestendig te maken en dus langer thuis kunnen blijven wonen.

Leningen worden alleen verleend als het vastgesteld budget hiervoor toereikend is.  Aanvragen, die in verband met het overschrijden van het budget niet kunnen worden verleend, worden door het college afgewezen. Dus wie het eerst komt... Dit is wel een aandachtspunt en vereist een goede communicatie.

Evaluatie over 1,5 jaar of eerder indien budget op is. Goed!

Fijn dat zowel hypothecaire als consumptieve leningen worden aangeboden. Zo krijgen we ook niet het probleem als met de duurzaamheidslening van een stel dat  te oud was voor een lening voor zonnepanelen.

Onze vragen:

1.     Is doelgroep wel voldoende duidelijk beschreven in de verordening?

Wethouder; breed omschreven, nu op voorhand geen extra beperkingen opwerpen. Na evaluatie indien nodig aanpassen.

2.     Veel administratieve handelingen, begrijpelijk, maar gezien de doelgroep wel in de gaten houden dat dit de mensen niet gaat tegenhouden. Hoe gaat u hierbij helpen?

Wethouder; klopt, zullen we rekening mee houden.

3.     Goede communicatie over deze lening erg belangrijk! Breed inzetten via o.a. (ouderen)organisaties en netwerken. Is er al contact geweest met deze organisaties, bijv. met Woonwijs? Zijn ze positief?

Wethouder: Ja, er zijn contacten geweest met de diverse organisaties en zij zijn positief.

4.     Nog weinig ervaringen in het land met blijverslening? Waarom?

Wethouder: Deze regeling is pas een jaar oud.

5.     Geen garantie op terugbetaling (bij consuptieve kredieten). Hoe groot zijn de risico’s?

Wethouder: Blij met de gemeenteraad die kijkt naar de meerwaarde van deze regeling en de kansen die deze biedt en dan klein risico op niet terugbetaling accepteert. De risico’s worden goed gemonitord en geëvalueerd.