29 november 2017

Laat van je horen, Armoede, Gooi hulpmiddelen niet weg, Fijne Sinterklaas (Column MooiBoxtel december 2017)

Boxtel, Liempde en Lennisheuvel, laat van je horen!

Dat was de titel van onze thema-avonden die we in onze kernen hebben gehouden. Veel inwoners en ondernemers uit Boxtel, Liempde en Lennisheuvel hebben verteld waar ze trots op zijn, wat ze willen behouden, maar ook wat beter kan en moet. Het waren inspirerende bijeenkomsten die door een striptekenaar mooi samengevat zijn in striptekeningen.

We gaan aan de slag met de ideeën en inbreng!

Armoede

Voor het CDA staat voorop dat iedereen mee moet kunnen doen in Boxtel. Het is van groot belang dat er alles wordt gedaan aan het voorkomen en tegengaan van armoede. Armoede is meer dan alleen onvoldoende financiële middelen hebben. In Boxtel leeft 11% van de kinderen in armoede en is er ook sprake van ‘stille” armoede en armoede onder werkenden. Alle vormen van armoede moeten aangepakt worden!

Het is fijn dat we in onze gemeente voorzieningen hebben waar mensen terecht kunnen. Maar de maatregelen moeten de mensen wel bereiken. Hoe eerder, hoe beter. We moeten voorkomen dat de problemen erger worden. De stap is soms erg groot om hulp te vragen. Daarom hebben we afgelopen dinsdag tijdens de behandeling van het Armoedebeleid gepleit voor eenvoudige regelingen en procedures. Ook willen we dat kinderen in armoede zelf kunnen meedenken wat zij belangrijk vinden. In Boxtel zetten veel vrijwilligers zich enorm hard in voor het bestrijden van armoede. Het CDA is deze vrijwilligers erg dankbaar, we hebben daarom aandacht gevraagd voor de ondersteuning van onze vrijwilligers.

Gooi hulpmiddelen niet weg!

Onlangs lazen we in de landelijke media over een traplift die werd weggegooid nadat de gebruiker was overleden, terwijl de echtgenoot er nog gebruik van had willen maken. De traplift werd verwijderd en weggegooid. Het CDA vindt het belangrijk dat hulpmiddelen zoals trapliften, rolstoelen en scootmobielen niet worden weggegooid, maar hergebruikt. Daarom heeft het CDA dit landelijk opgepakt en hebben we hier vragen over gesteld aan het college. We willen weten hoe dit in Boxtel geregeld is. Wat gebeurt er met hulpmiddelen nadat iemand verhuist naar een andere gemeente of overlijdt? Het kan toch niet zo zijn dat hulpmiddelen worden weggegooid, terwijl anderen dit nog kunnen gebruiken?! Als u ook dit soort ervaringen heeft, laat het ons weten.

Fijne Sinterklaas

De Sint en zijn pieten verblijven ook dit jaar weer in het prachtige Kasteel Stapelen. Alle kinderen (en hun ouders) kunnen gratis een bezoekje brengen en genieten van Stapel op Sint. Dankzij vele enthousiaste vrijwilligers is dit een prachtig evenement geworden. Het CDA wil deze vrijwilligers hartelijk danken voor hun inzet.
Wij wensen alle kinderen een fijne Sinterklaas!

Heeft u opmerkingen of suggesties? U kunt ons bereiken via [email protected].

Hartelijke groeten,

Hélène van As, Vera Brouns en Kubra Atalay