13 september 2017

Steun routeringbesluit giftreinen

Tot 2023 wordt er gewerkt aan de Betuweroute en rijden giftreinen door Brabant en dus ook door Boxtel.

Volgens Staatssecretaris Dijksma hebben de vervoerders te weinig gedaan om Brabant te ontzien. Zij zegt ook dat er een overschrijding is van het aantal treinen en wagons op de Brabantroute.

De staatssecretaris stelt dat giftreinen indien nodig gedwongen moeten worden om de Betuweroute te nemen en niet de Brabantlijn door Brabantse steden en dorpen. Nu is de keuze aan de vervoerders.  Zij hebben andere belangen dan de veiligheid van onze bewoners en kijken vooral naar snelheid en kosten.  Staatssecretaris Dijksma  heeft een zogenaamd routeringsbesluit in voorbereiding om vervoerders te dwingen de Betuweroute te nemen.

In BD  van 6 september stond een interview met wethouder Visscher van Eindhoven. Zij gaf aan dat zoveel mogelijk overheden die te maken hebben met het spoor door Brabant een brief zullen schrijven aan de staatssecretaris om steun uit te spreken voor dit routeringsbesluit. Het CDA zou graag zien dat ook Boxtel hier steun voor uitspreekt.

Onze vraag:

Heeft Boxtel (alleen of samen met andere gemeenten) een brief geschreven aan staatssecretaris Dijksma waarin we onze steun betuigen voor het routeringsbesluit?

De wethouder geeft aan dat Boxtel dit routeringsbesluit steunt en in een gezamenlijke brief kenbaar zal maken aan de staatssecretaris.